Hlavní obsah

Plameny z obou motorů už při startu. Horké chvíle na palubě ruského boeingu

Boeing 737 sibiřských aerolinií S7 musel v pátek krátce po startu nouzově přistát v Novosibirsku. Důvodem byly problémy s oběma motory. Nouzové přistání proběhlo úspěšně, nikomu ze 176 lidí na palubě se nic nestalo. Případ opět upozornil na problémy s údržbou západních letadel v Rusku, i když není jasné, zda se to týká i tohoto případu.

Foto: Profimedia.cz

Odledování Boeingu 737-800 aerolinek S7 (ilustrační foto)

Článek

Telegramový kanál Baza uvedl, že Boeing 737 letící z Novosibirsku do Moskvy odstartoval v 6:20 místního času. Už při vzletu se projevily problémy s motory - pumpáž, kdy se od lopatek kompresoru odtrhávají proudnice a nepravidelně z něj vyšlehávají plameny.

Serveru NGS to popsala jedna z cestujících: „Pravý motor, vedle kterého jsem seděla, zahořel už na dráze, vyšlehlo z něj několik jazyků plamenů. Potom jsme se odtrhli od země a pak se připojil i druhý motor. Bylo to 12 záblesků, pak přestaly a bylo jasné, že se otáčíme.“

Posádka požádala dispečery o nouzové přistání, stroj dosedl o 40 minut později na novosibiřském letišti Tolmačjovo.

Airbus plný lidí nouzově přistál v pšenici u Novosibirsku

Evropa

Potíže s motory popsal i další cestující. „Při zrychlování na dráze začaly turbíny klapat a v obou turbínách se objevily plameny. Při klapnutí poklesl výkon. Nakonec letadlo jakžtakž vzlétlo, ale periodicky se zakuckávalo. Pak se to upravilo, ale letadlo se rovnou vrátilo na letiště. Při přistání posádce shořely brzdy, takže ho pak odtáhli.“

Vyšetřovací výbor potvrdil agentuře RIA Novosti, že příčinou nouzového přistání byla pumpáž. Její příčiny mohou být různé, například přetížení stupně kompresoru nebo nízký tlak vzduchu na vstupu motoru, k čemuž dochází při zvyšování nebo snižování rychlosti. K pumpáži může dojít i při poškození lopatek kompresoru například při nasátí většího ptáka nebo kusů ledu z dráhy či ze samotného letadla. Na letištní ploše byl vidět přimrzlý sníh. Záběry z vzletové dráhy však nejsou k dispozici.

Baza upozornila, že je to druhý případ za dva dny, kdy musel v Rusku nouzově přistát letoun kvůli potížím s motory. V Burjatsku hořely motory nákladního Tupolevu Tu-204.

V případě boeingu aerolinek S7 to může mít souvislost s problémy s údržbou u zahraničních strojů. Kvůli sankcím se nemohou do Ruska dodávat náhradní díly. Ruský list Kommersant už 10. října napsal, že aerolinky S7 nemohou používat pětinu ze svého leteckého parku.

Jde o 21 letadel, zejména Airbusy A320/321neo poháněné americkými motory Pratt & Whitney poslední verze PW10o0G, které se nedají opravit ani v Íránu. Výrobce u nich navíc nařídil mimořádně revize. Tři sedmnáctileté Airbusy A319 jsou odstavené na moskevském letišti Domodědovo. Nelétá ale ani pět ze 17 embraerů. Problémy jsou však i s údržbou novějších verzí motorů CFM a Rolls Royce, protože u nich nelze provádět potřebný upgrade ovládacích programů.

Kvůli odstavení pětiny letadel ze svého parku musely aerolinky S7 v zimním letovém řádu omezit počet spojů o 10 až 15 procent.

Rozruch na letišti v Praze. Přistávalo letadlo, které hlásilo problém s pneumatikou

Krimi

Výběr článků

Načítám