Článek
To při předváděcím letu narazilo minulou středu na vyhaslou sopku Salak v džungli jižně od Jakarty. Z téměř 50 osob na palubě nikdo havárii nepřežil. [celá zpráva]
Bez skříňky nelze určit důvod havárie, ale i tak už existuje několik verzí. Ta hlavní vychází z faktu, že pilot po 20 minutách od startu žádal věž o povolení sestoupit z letové hladiny tři tisíce metrů na 1800 – podle médií chtěl letět nízko, aby se předvedl pasažérům a ukázal jim vojenskou základnu. Krátce poté došlo k nárazu do sopky vysoké 2200 metrů, která bývá podle místních často zahalena v mlze.
Další – ruská – verze naznačuje, že šlo o spiknutí. „Při vyšetřování nelze vyloučit možný útok, a je třeba se ptát, komu havárie poslouží,“ řekl Alexander Toršin, místopředseda ruské Federální rady, který odmítl chybu pilota. Podle něj není důvod projekt zastavit.
Australský expert Tom Ballantyne soudí, že „pokud havárii způsobila technická závada, bude to mít pro výrobce vážné následky“. Rozebírá konkurenční boj na trhu středně velkých dopravních letadel a připomíná, že Rusko stroj předtím předvedlo v Barmě, Pákistánu i Kazachstánu a z Jakarty měl pokračovat do Laosu a Vietnamu. Pokud šlo o chybu pilota nebo zabezpečení letu, může se ale výrobce dovolávat toho, že samotný stroj je v pořádku.
Konkurence Embraeru
Na výrobě superjetu se účastní mezinárodní koncerny – francouzský výrobce motorů Snecma, německá firma Liebherr a italská Alenia Aeronautica, která v roce 2009 koupila čtvrtinu podílů na výrobě dopravních letadel Suchoj. Osm letadel, která mají nahradit staré Tu-134, už je v provozu v Arménii a v Rusku.
Nový stroj z Komsomolsku je konkurencí pro brazilský koncern Embraer a kanadský Bombardier.