Hlavní obsah

Frajeřina ruského pilota mohla být hlavní příčinou pádu superjetu

Právo, KOV, DPA

Pilot nového ruského suchoje se chtěl podle spekulací vytáhnout před publikem. Desítky ruských a indonéských pátračů už pět dní marně hledají černou skříňku z nového ruského dopravního letadla Suchoj Superjet 100 (SSJ 100).

Foto: ČTK/AP

Indonéský voják u trosek havarovaného suchoje

Článek

To při předváděcím letu narazilo minulou středu na vyhaslou sopku Salak v džungli jižně od Jakarty. Z téměř 50 osob na palubě nikdo havárii nepřežil. [celá zpráva]

Bez skříňky nelze určit důvod havárie, ale i tak už existuje několik verzí. Ta hlavní vychází z faktu, že pilot po 20 minutách od startu žádal věž o povolení sestoupit z letové hladiny tři tisíce metrů na 1800 – podle médií chtěl letět nízko, aby se předvedl pasažérům a ukázal jim vojenskou základnu. Krátce poté došlo k nárazu do sopky vysoké 2200 metrů, která bývá podle místních často zahalena v mlze.

Foto: David Ryneš, Mapy.cz

Místo nehody ruského letadla Suchoj Superjet 100

Další – ruská – verze naznačuje, že šlo o spiknutí. „Při vyšetřování nelze vyloučit možný útok, a je třeba se ptát, komu havárie poslouží,“ řekl Alexander Toršin, místopředseda ruské Federální rady, který odmítl chybu pilota. Podle něj není důvod projekt zastavit.

Australský expert Tom Ballantyne soudí, že „pokud havárii způsobila technická závada, bude to mít pro výrobce vážné následky“. Rozebírá konkurenční boj na trhu středně velkých dopravních letadel a připomíná, že Rusko stroj předtím předvedlo v Barmě, Pákistánu i Kazachstánu a z Jakarty měl pokračovat do Laosu a Vietnamu. Pokud šlo o chybu pilota nebo zabezpečení letu, může se ale výrobce dovolávat toho, že samotný stroj je v pořádku.

Konkurence Embraeru

Na výrobě superjetu se účastní mezinárodní koncerny – francouzský výrobce motorů Snecma, německá firma Liebherr a italská Alenia Aeronautica, která v roce 2009 koupila čtvrtinu podílů na výrobě dopravních letadel Suchoj. Osm letadel, která mají nahradit staré Tu-134, už je v provozu v Arménii a v Rusku.

Nový stroj z Komsomolsku je konkurencí pro brazilský koncern Embraer a kanadský Bombardier.

Svou cenou 23 mil. eur (575 mil. Kč) s kapacitou 78 až 98 cestujících a doletem 4500 km je relativně levný. Suchoj má zatím 170 objednávek, mj. z Itálie, USA a Španělska, informovala agentura RIA Novosti s tím, že ročně by se mělo vyrábět 60 až 70 kusů.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám