Článek
Praskliny byly nejprve nalezeny u jednoho hodně využívaného stroje, který byl u výrobce modifikován, uvedla v září rozhlasová stanice KOMO ze Seattlu. Pak se objevily u dalších. Výrobce pak o problému informoval americký úřad pro letectví FAA, který nařídil, aby se provedla kontrola u všech letadel, jež absolvovala více než 30 000 letů.
Další problém: U Boeingů 737 NG se objevily únavové lomy na spoji trupu s křídlem
Qantas ale uvedl, že žádný z jeho strojů řady 737 NG ještě tolik letů neabsolvoval. Stroj, u něhož byly objeveny únavové lomy, jich má na kontě necelých 27 000.
To naznačuje, že opatření navržené FAA nemusí stačit. Qantas pro jistotu prověří všechny své stroje řady 737 NG, jichž má ve flotile 33. Odmítl ale výzvu Asociace australských leteckých inženýrů, aby je všechny preventivně uzemnil, jako alarmistickou.
Praskliny na spojení křídla s trupem se objevily i u jednoho Boeingu 737 NG americké společnosti Southwest.
Problém pro Boeing i aerolinky
Jde o další ránu pro Boeing, který utrpěl značné ztráty kvůli uzemnění čtvrté generace 737 MAX, protože třetí generace 737 NG zahrnující verze 737-600, 737-700, 737-800 a 737-900, se stále ještě vyrábí. Únavové lomy se objevují v klíčovém uzlu spojení křídla s trupem, které má garantovanou životnost na celou životnost letadla. Ta činí 90 000 letových cyklů. Pokud by se musela zkrátit - což nelze podle expertů vyloučit - zvýšily by se náklady na let.
Problémy s řadou 737 NG mohou ještě zkomplikovat situaci aerolinek, které využívají jednouličkové Boeingy 737. Nejnovější čtvrtou generaci 737 MAX po většinu roku nemohou po dvou smrtelných haváriích využívat, protože je celosvětově uzemněna. Už to mnohým způsobilo velké problémy. Ty se nyní mohou ještě prohloubit, pokud by nemohly používat ani všechny stroje třetí generace. S uzemněním čtvrté generace MAX měly potíže i tuzemské aerolinky Smart Wings, které jinak využívají stroje třetí generace 737 NG.