Hlavní obsah

Čtvrtina zemí riskuje kolaps školství

Právo, zr

Vzdělávání stovek milionů dětí se ocitlo v ohrožení v důsledku nebývalé intenzity globálních problémů včetně pandemie nemoci covid-19 a klimatické krize. Uvádí to zpráva dobročinné organizace Save the children (Zachraňte děti) s tím, že v kaž­dé čtvrté zemi na světě, většinou v subsaharské Africe, existuje extrémní nebo vysoké riziko kolapsu vzdělávacího systému.

Foto: Novinky

Ilustrační foto

Článek

OSN odhaduje, že poprvé v historii bylo během pandemie asi 1,5 miliardy dětí mimo školu, přičemž nejméně třetina neměla přístup k online vyučování.

Tím, jak velká část rozvojového světa čelí kombinaci vzájemně provázaných krizí včetně chudoby, pandemie koronaviru a násilí, sílí obavy ze „ztracené generace studentů“.

Podle Save the Children jsou v tomto ohledu nejzranitelnější Demokratická republika Kongo, Nigérie, Somálsko a Afghánistán. Vysokému stupni rizika jsou vystaveny také Jemen, Burkina Faso, Indie, Filipíny a Bangladéš.

Výuka na dálku? Třetina žáků cítila, že se nestíhá učit

Věda a školy

„Zavíráním škol v důsledku pandemie covidu nejvíce utrpěly ty nejchudší děti. Covid-19 je ale bohužel jen jedním z faktorů, které dnes i do budoucna ohrožují vzdělávání a životy dětí,“ řekla výkonná ředitelka organizace Gwen Hinesová.

„Musíme se z této hrozné zkušenosti poučit a co nejrychleji jednat. A neměli bychom se dívat nazpět, jak se věci měly, ale musíme se dívat dopředu a využít příležitosti k pozitivní změně,“ dodala.

Nejohroženější jsou dívky

Zatímco většina rozvinutých zemí vítá s nástupem nového školního roku návrat k normální výuce, zůstává více než 100 milionů dětí v jiných částech světa mimo třídu kvůli celonárodní karanténě. Existuje přitom riziko, že deset až

16 milionů dětí se do školy vůbec nevrátí, přičemž nejohroženější jsou dívky.

Tálibán skryl část studentek za plentu

Blízký a Střední východ

Ředitel Dětského fondu Organizace spojených národů Rob Jenkins prohlásil, že velká část světa prožívala krizi ve vzdělávání už před pandemií koronaviru. „Nyní riskujeme ztrátu celé generace studentů. To by pro ně mohlo mít celoživotní následky, pokud neprosadíme programy, s jejichž pomocí by bylo možné toto zaostávání dohnat a nabídnout dětem komplexní podporu v oblasti vzdělávání a jejich duševního zdraví,“ dodal Jenkins.

Výběr článků

Načítám