Článek
Podle agentury Nová Čína posádka letounu Il-76 spatřila v prohledávané oblasti bílý předmět tvaru čtverce. Reportér agentury uvedl, že pátrací tým zaregistroval v oblasti o několikakilometrovém poloměru „dva relativně velké plovoucí objekty s mnoha menšími”.
Letoun předal souřadnice, kde objekty objevil, australským úřadům i poblíž plujícímu čínskému ledoborci. Australský úřad pro námořní bezpečnost potvrdil, že koordináty se nacházejí v prohledávané oblasti a pokusí se je znova zachytit.
Pátrání ale čelí komplikacím, podle meteorologů se během dne v prohledávané oblasti zhorší počasí a zřejmě bude pršet.
V neděli mezinárodní týmy pátraly ve dvou zónách, které se nacházejí asi 2500 kilometrů jihozápadně od pobřežního města Perth na jihozápadě Austrálie. Koordinační záchranné středisko při Australském úřadu pro námořní bezpečnost (AMSA) v pondělí rozšířilo oblast hledání z 59 000 na 68 500 čtverečních kilometrů. Reagovalo tím na údaje, které poskytla francouzská družice. Ta zjistila možné trosky letounu asi 850 kilometrů severně od dosavadní zóny hledání.
Počet pátracích letadel se tak zvýšil na deset, když se do hledání v pondělí zapojily dva čínské iljušiny, uvedl AMSA. Do oblasti velení americké tichomořské flotily úřad vyslal vyhledávač černých skříněk letadel.
Podle AMSA nahlásil jeden civilní letoun, že při sobotním přeletu oblasti hlavního pátrání zahlédl na hladině dřevěnou paletu, která se používá v nákladních a zavazadlových prostorech letadel. Malajsijský ministr dopravy na sobotní tiskové konferenci oznámil, že čínský satelit objevil v jižní části Indického oceánu další objekty, které by mohly být troskami ztraceného stroje.
Letoun podletěl pravidelné trasy
Letadlo na lince MH370 s 239 lidmi na palubě se ztratilo z radarů 8. března během cesty z Kuala Lumpuru do Pekingu. Pátrání bylo dosud neúspěšné, protože se ukázalo, že letoun poté, co naposledy hovořil s věží, prudce změnil směr a výšku letu a místo na sever pokračoval na jihozápad.
Vyšetřovatelé mají podezření, že letadlo bylo úmyslně odkloněno. Během prudké změny směru letu posádka nevyslala nouzový signál, jak by tomu bylo v případě požáru či jiné poruchy. V nižší letové hladině se pilot snadno vyhnul dalším strojům na pravidelných linkách, kterých v oblasti létá hodně, uvedl pro CNN malajsijský úředník obeznámený s vyšetřováním. Podle něj to potvrzuje, že let byl předem přeprogramován.
Vyšetřovatelé se především soustřeďují na teorie únosu či sabotáže, ale nevyloučili ani technické problémy. Prověřovali i oba piloty letadla, nic zvláštního ale neobjevili.