Článek
O představení druhého čínského letounu kategorie stealth za letu informoval list The Financial Times. Čína se snaží ukázat, že její výzbroj je na špičce, uvedl pro deník vojenský analytik Carl Schuster: „Vzkazem je, že se rovná americké a zbytku západní.“
„Spojené státy se těšily v každém konfliktu po druhé světové válce nadvládě ve vzduchu. Rostoucí čínské vzdušné síly nyní představují výzvu pro doteď tradiční západní výhodu,“ dodal Schuster.
Americký náskok Čína postupně stahuje. „Co se týká hardware, alespoň toho ukazovaného, Čína náskok už stáhla,“ sdělil listu expert na čínskou armádu ze singapurské technologické univerzity Nanjag James Char. Spekuluje se, že ve výzbroji by se J-35 mohla objevit v roce 2026.
Čínská média představení stroje oslavovala jako milník v plánu čínského vůdce Si Ťin-pchinga mít do roku 2050 čínskou armádu na světové špičce, uvedl list The Washington Post. Čína také zveřejnila videa velkého dronu CH-7 s dlouhou výdrží i množství menších dronů a raket, z nichž některé byly jen ve vývoji.
Čína za USA stále ještě zaostává
Podle většiny analytiků však stále zaostává Čína za Američany o deset až patnáct let, což se týká především výcviku, schopností vojenského nasazení a operační připravenosti.
Spolupracovník britského institutu RUSI Peter Layton upozorňuje, že J-35 vstoupí do služby deset let poté, co do ní byl zařazen americký F-35. Američané přitom už zahájili vývoj stroje šesté generace. Číňané však mohou těžit z toho, že jejich výroba je lacinější, což by mohlo napomoci jeho rychlejšímu zavedení do výzbroje i exportu do spřátelených zemí.
Dlouhý vývoj J-35
J-35 vychází z prototypu letadla označovaného J-21 nebo J-31, které už bylo na zemi ukázáno v roce 2012. Tehdy se uvádělo, že šlo o stroj, který prohrál v konkurenčním boji s typem Chengdu J-20 Mocný drak. Ten už je zaveden do výzbroje a na letošním aerosalonu bylo vidět ve vzduchu čtyři tyto stroje. Už tehdy se podle podvozku se zdvojenými předními koly spekulovalo, že bude J-35 určen pro letadlové lodě. Kvůli menším rozměrům se spekulovalo, že by mohlo jít o typ pro export.
Stroj byl dále vyvíjen a upravená verze označená J-35 absolvovala první let koncem října 2021. Design se změnil, i když stále jde o dvoumotorový stroj s lichoběžníkovými křídly bez kachních plošek s dvojitými ven vykloněnými svislými ocasními plochami a s plovoucími vodorovnými ocasními plochami. To ho tvarově připodobňuje k americkému jednomotorovému F-35.
Výzbroj o odhadované celkové hmotnosti 8000 kg má být z části nesena v zakryté šachtě, kam se vejdou asi 2 tuny munice. Zbytek může být nesen na šesti vnějších závěsnících, které ale zbavují stroj vlastností stealth. Ty mohou být o něco horší než u J-20 i kvůli nezakrytým výstupním tryskám motorů.
Čína zveřejnila snímky dalšího neviditelného letounu
Oproti původnímu prototypu má J-35 upravený kryt kabiny, který více splývá s trupem. Křídla jsou sklápěcí a na dragu je místo pro připevnění ke katapultu. V nose má otočnou věžičku se senzory.
I když se zdálo, že nadále půjde o stroj učený pro čínské letadlové lodě, model ve skutečné velikosti byl testován na palubě staršího nosiče Liaoning. Na konci září 2023 absolvovala první let i pozemní varianta J-35, která byla označena jako J-35A, což naznačuje, že bude zařazena do výzbroje Čínské lidové osvobozenecké armády. Exportní stíhačky se označují místo písmenem J písmenem F. Pákistán v lednu oznámil, že si některou z verzí J-35 opatří. Stroj by tak mohl zvýšit podíl Číny na světovém exportu zbraní, na němž se v letech 2019 až 2023 podílela jen 5,8 procenta.
Výhodou menší velikosti je i menší hmotnost, takže stroj mohou pohánět slabší motory. Spekuluje se, že jde o ruské Klimovy RD-93, což je exportní verze RD-33 pro lehký čínský letoun JF-17. Čína už vyrábí obdobu RD-93 Guizhou WS-13, který se už objevil v JF-17.
Stroj je stále menší než J-20, což ukazuje, že se Čína dala podobnou cestou jako Američané, kteří doplnili větší F-22 Raptor menšími modernějšími F-35. J-35 se tak mohou stát stroji pro vybojování vzdušné nadvlády, u nichž nevadí menší kapacita zbraňových šachet.
Naopak J-20 zařazené do výzbroje v roce 2017, jichž má letectvo asi 200 kusů, jsou zřejmě určené prioritně k nedetekovanému průniku do hloubky území nepřítele.
To plyne i ze slov zástupce šenjangského institutu pro návrh letadel Wanga Jong-čchinga pro čínský list Global Times. Uvedl, že hlavním úkolem J-35A je vybojovat a udržet si vzdušnou nadvládu. Má vlastnosti stealth, ale také dokáže bojovat se stroji s těmito vlastnosti, eliminovat nepřátelské bojové letouny 4. a 5. generace a ničit systémy protivzdušné obrany na zemi.
Podle šanghajského experta Ni Le-siunga je J-35 navržen tak, aby konkuroval americkým F-35, přesněji řečeno pozemním F-35A a námořním F-35C. Není známo, že by mohl J-35 startovat kolmo jako F-35B.
Letové ukázky čtyř stojů J-20 a debut J-35 zastínilo představení ruského bojového letounu páté generace Su-57, který zkušený ruský pilot také ukázal za letu. J-35A mu může konkurovat na trzích.