Hlavní obsah

Čeští vojáci mají v Afghánistánu nové drony

Kábul
Aktualizováno

Česká armáda začala v Afghánistánu používat bezpilotní stroje ScanEagle. Budou jí pomáhat při střežení spojenecké letecké základny Bagrám a zajišťování bezpečnosti hlídek. Drony za asi 200 miliónů korun vojáci dostali před časem od Spojených států. České vojáky v Afghánistánu zároveň poprvé ve své funkci navštívil nový šéf generálního štábu Josef Bečvář.

BEZ KOMENTÁŘE: Drony ScanEagle

Článek

Čeští vojáci s novými drony na konci května dokončili vojskové zkoušky, od začátku června je tak mohou nasazovat na ostré akce.

Podle náčelníka generálního štábu Josefa Bečváře, který v úterý české vojáky v Afghánistánu navštívil, začal program na pořízení ScanEaglu asi před dvěma lety. Američané dodávku, která zahrnuje deset dronů, odpalovací a zachytávací zařízení používané při přistávání i řídící centrum, zaplatili z fondu na boj proti terorismu.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Foto: Karel Čapek, ČTK

Velvyslanec USA v Česku Andrew Schapiro (uprostřed vlevo) si podává ruku s náčelníkem generálního štábu Josefem Bečvářem při ukázce dronu ScanEagle.

"V současné době tento prostředek prošel vojskovými zkouškami a jsme přesvědčeni o tom, že napomůže nejenom k větší bezpečnosti naší jednotky tady na základně, ale pochopitelně i k větší bezpečnosti aliančních jednotek," řekl Bečvář. Úkolem bezpilotních letadel je podle něj sledovat jakoukoli situaci, která by mohla znamenat pro české jednotky nebezpečí.

Foto: Karel Čapek, ČTK

Nový náčelník generálního štábu Josef Bečvář s českými vojáky na základně Bagrám v Afghánistánu. Druhý zleva stojí velvyslanec České republiky v Afghánistánu Miroslav Kosek.

Ve vzduchu až 22 hodin

Stroj s rozpětím křídel přes tři metry je schopen podle Vladana Ševčíka z české armády zůstat ve vzduchu až 22 hodin, během hodiny letu spotřebuje pouze 2,5 decilitru paliva. Operovat může až 100 kilometrů od základny a ve výšce jeden kilometr.

Vybaven je kamerou, některé stroje nesou zařízení pro denní, další pro noční vidění. K nošení zbraní uzpůsoben není. Operátoři jsou podle českých vojáků schopni přečíst díky kamerám poznávací značku automobilu z výšky 500 metrů.

Foto: Profimedia.cz

Bezpilotní letouny ScanEagle mohou operovat až 100 kilometrů od základny a ve výšce jeden kilometr.

Příprava stroje k letu trvá asi hodinu, poté je umístěn na odpalovací zařízení. K obsluze dronu jsou během jedné směny potřeba čtyři lidé. Všichni byli vycvičeni v Americe.

Dron přistává díky lanovému systému, který se dá vztyčit až do výšky několika desítek metrů. Na konci každého křídla je umístěn hák, který se zachytí o lano, na kterém přístroj zůstane viset.

Foto: Karel Čapek, ČTK

Nový náčelník generálního štábu Josef Bečvář s českými vojáky na základně Bagrám v Afghánistánu

Bečvář spokojen

Podle Bečváře bude ScanEagle po návratu z Afghánistánu zařazen do brigádního úkolového uskupení. Použit také může být třeba při živelných pohromách.

Nový náčelník generálního štábu se setkal se zástupci jednotlivých jednotek na základně Bagrám i v Kábulu.

Foto: Milan Malíček, Právo

Náčelník generálního štábu Armády ČR Josef Bečvář

"Hovořil jsem tady s vojáky na základně, mám z toho velmi dobrý pocit. Vojáci jsou profesionálové a rovněž při rozhovoru s americkým generálem, který je velitelem této základny, jsem slyšel samé dobré zprávy. Takže jsem na ně hrdý a přeji jim, aby se mise povedla," řekl Bečvář během návštěvy letecké základny Bagrám, na jejímž střežení se podílí přes 165 Čechů.

V zemi jednotka, kterou z velké části tvoří vojáci 42. mechanizovaného praporu z Tábora, působí od dubna. Střežit okolí rozlehlé základny bude až do října, tedy přes období, na které povstalecké skupiny tradičně ohlašují svou letní ofenzívu.

Bečvář do země přijel pouze několik hodin po útoku, při kterém v noci na úterý zemřelo devět afghánských spolupracovníků české humanitární organizace Člověk v tísni. [celá zpráva]

Výběr článků

Načítám