Článek
„Experti určili, že loď australského námořnictva Ocean Shield skončí s pátráním pomocí pod vodou taženého detektoru signálů, a jak to jen bude možné, nasadí Bluefin 21,“ řekl velitel australského letectva koordinující hledání Angus Houston.
Dodal, že pátrání pomocí ponorky bude dlouhý a bolestný proces, který ani nemusí vést k výsledku.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
„Analýza čtyř signálů umožnila prozatímní vytýčení omezené a prohledatelné oblasti na oceánském dně,“ dodal Houston.
Ponorka byla připravena ke spuštění už minulý týden, ale pátrací týmy se napřed soustředily na zachycování signálů z majáků černých skříněk, aby co nejvíc zmenšily oblast, kde se nasadí pomalejší ponorka. Od 8. dubna se však už žádné nepodařilo zachytit, a tak se přistoupilo k nasazení Bluefinu 21.
Loď HMAS Ocean Shield, která pomocí podvodního detektoru SUBSALV čtyřikrát zachytila signály, jež s nejvyšší pravděpodobností pocházely ze zmizelého letadla, také v místě, kde by mohly být trosky, detekovala mastnou skvrnu. Nyní se provádí analýza, zda jde o letecký petrolej.
„Zdůrazňuji, že zdroj oleje ještě nebyl určen, mastná skvrna je ale 5500 metrů od míst, kde tažený detektor zachytil signály majáku,“ podtrhl Houston.
Každá mise na dálku řízené pětimetrové ponorky bude trvat 24 hodin, přičemž 16 hodin bude hledat, čtyři hodiny bude trvat ponořování a vynořování z hloubky čtyř kilometrů. Čtyři hodiny zabere stahování dat. Ponorka potřebuje k prohledání stejně velké oblasti jako SUPSALV třikrát víc času.
Problémem je, že podle výpočtů leží černé skříňky v hloubce okolo 4200 metrů a maximální ponor Bluefinu činí 4500 metrů.