Článek
„Boeing dokončuje vývoj předem ohlášeného updatu softwaru a revizi výcviku pilotů, která bude zaměřena na chování systému řízení letu MCAS v případě, že reaguje na chybné údaje ze senzorů,“ uvedl výrobce.
Nový software slíbil koncern Boeing svazu pilotů společností Southwest a American Airlines už po loňské havárii verze MAX-8 v Indonésii, ale od té doby se nic nedělo, ačkoli bylo v USA evidováno pět stížností pilotů na ovladatelnost stroje.[celá zpráva]
V případě indonéské havárie se podezření zaměřilo na stabilizační systém MCAS, jímž je varianta MAX-8 vybavena. Ten má na starosti vyrovnat nos letadla, pokud by se příliš zvedl a hrozila by ztráta vztlaku. V letadle byl použit, protože se po montáži nových motorů posunulo těžiště dozadu.
Problémem systému MCAS je, že závisí na údajích ze snímače úhlu náběhu. Pokud snímač neposkytuje správné údaje, systém MCAS bude stlačovat nos letadla dolů, i když boeing letí rovně. A to se zřejmě stalo v Indonésii, kde zkoumání havárie ukázalo, že snímač úhlu náběhu špatně fungoval a posádka zápolila s řízením letadla, aby ho udržela ve vodorovném letu.
Data z černé skříňky z etiopského vraku ukázala, že i u tohoto boeingu těsně po startu prudce kolísala rychlost a výška. Francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví už stáhl data z černých skříněk ze zříceného letounu etiopských aerolinek.
Etiopská ministryně dopravy řekla, že první analýza dat ukazuje „jasnou podobnost” s havárií letounu téhož typu indonéské společnosti Lion Air loni v říjnu. Předběžná zpráva o výsledcích vyšetřování má být hotová do 30 dnů. [celá zpráva]
Při neštěstí v Etiopii zemřelo 157 lidí z 35 zemí světa. [celá zpráva]