Článek
Podle záznamů z radarů nejprve boeing vystoupil z letové hladiny 10 000 metrů až do 13 700 metrů, což je skoro hranice jeho maximálního dostupu. Současně se obrátil k západu. Pak klesl do výšky 7000 metrů, tedy pod úroveň, ve které normálně létají dopravní proudová letadla. Když se přiblížil k řídce obývanému ostrovu Penang, opět zatočil na severozápad koridorem pro lety na Blízký východ a opět začal stoupat.
Pilot Bill Palmer pro CNN uvedl, že nemuselo nutně jít o plánované změny. Zmínil, že letadlo má velmi propracovaný systém stabilizace. I když jsou změny výšky velmi velké, mohly by být způsobeny zásahy automatického systému řízení do letu nikým neřízeného stroje. K těm dochází, i když je autopilot vypnut, protože letoun má elektroimpulsní systém řízení.
Pokud je překročena rychlost nastavená pilotem a nefunguje přípusť tahu motorů, aby se tah snížil, tak letoun zvedne nos, začne stoupat a rychlost klesá. Když rychlost poklesne pod stanovenou, automatika donutí stroj klesat, aby rychlost nabral. Takto reaguje stroj vybavený elektroimpulsním řízením i s vypnutým autopilotem.
Systém elektroimpulsního řízení automaticky zasahuje, pokud by náklon překročil 35 stupňů, a vyrovnává let pomocí křidélek, což by se mohlo projevit zatáčením stroje.
Své názory Palmer neuvedl jako vysvětlení tajemného zmizení boeingu, ale z toho důvodu, aby se předem nepřijímala jediná hypotéza, když existuje málo údajů.
Systém ACARS je složité odpojit
Dva piloti Boeingů 777 navíc pro blog NPR uvádějí, že vypnout systémy automaticky vysílající data není tak jednoduché. Zatímco systém odpovídání na radar lze vypnout jediným tlačítkem, u dalších dvou to už tak prosté není. Jde o palubní rádia a především o systém ACARS. Tyto systémy poskytují automaticky data o základních funkcích strojů včetně výšky a rychlosti letu nebo teploty motorů Rolls-Royce.
Podle pilotů jsou oba tyto systémy včleněny do konstrukce moderního letadla. U ACARS by se zřejmě musely některé obvody natvrdo přerušit. Nastudovat jejich odpojení by znamenalo prostudovat velký manuál letadla, uvedli piloti pro blog NPR.
Navíc i bez těchto systémů je v letadle ještě anténa satelitního odpovídače. Družice Immarsat každou hodinu vysílá signál a letadlo na něj odpovídá, a tak se monitoruje jeho poloha.
Podle některých zpráv reagoval satelitní odpovídač ještě v 8:11, tedy sedm hodin poté, co letoun zmizel z radarů. To už by byl na konci s palivem. Zřejmě tato informace vedla k rozšíření pátrání do Kazachstánu a zemí Perského zálivu.