Článek
„V posledních minutách stroj stoupal rychlostí vyšší, než je běžné,” řekl ministr v parlamentu s odvoláním na údaje automatického systému ADS-B, kdy letadlo samo vysílá základní data přes satelit.
Dodal, že stroj stoupal rychlostí 6000 stop za minutu (30,5 m/s). „Myslím, že i u proudové stíhačky je vzácné, když stoupá rychlostí 6000 stop za minutu. U dopravních letadel jsou výjimečná stoupání rychlostí i mezi 1000 a 2000 stopami za minutu (5,6 až 11,2 m/s – pozn. red.),” uvedl ministr.
Stoupavost s výškou klesá. Rekord v ní drží Suchoj Su-27 s 325 m/s.

Indonéští záchranáři čekají na loď s těly obětí z airbusu
„Náhle stroj překročil rychlost, kterou je schopen stoupat, a propadl se,“ dodal ministr. Následoval prudký pád, který trval tři minuty.
Jeho popis naznačuje, že při prudkém stoupání došlo k přetažení stroje a následné ztrátě vztlaku, načež se stroj propadl.

Rakve s těly obětí z airbusu AirAsia
Záznamy z kabiny už vyloučily, že by se letoun stal terčem teroristického útoku.
„Neslyšeli jsme hlasy žádných jiných osob než pilotů, žádnou explozi,“ řekl už v pondělí vyšetřovatel Nurcahyo Utomo s tím, že nyní se pátrá po „možném poškození letadla a lidských faktorech“, tedy chybě pilota. „Je tam jen pilot, ale zní velmi zaměstnaně,“ dodal další vyšetřovatel Andreas Hananto.

Nakládání rakví s těly obětí
Letadlo na lince QZ8501 zmizelo 28. prosince z radarů ani ne v polovině letu z druhého největšího indonéského města Surabaya do Singapuru. Než byl se strojem přerušen kontakt, pilot oznamoval řídicí věži, že se blíží k nebezpečným mrakům.
Posádka požádala věž, aby mohla změnit směr a výšku letu. Povolení ale nedostala hned, protože dispečeři potřebovali prověřit, kde a kudy letí ostatní letadla v oblasti, aby nedošlo ke kolizi. Když chtěli kontroloři posádku kontaktovat, aby jí oznámili, že může stoupat výše, stroj už z radarů zmizel.

Ponořený trup havarovaného airbusu AirAsia
Indonéští potápěči v uplynulých dnech vylovili ze dna moře obě černé skříňky airbusu se záznamem hovorů z pilotní kabiny a se záznamem letových údajů.
Z moře bylo zatím vytaženo 53 mrtvých. Většina ostatních těl by podle předpokladů měla být v trupu letounu, který se podařilo objevit minulý týden na dně moře. Jeho vyzdvižení zatím brání špatné počasí. „Potápěči se nemohou dostat na dno, což narušilo naše operace,“ uvedl Jhonson Supriadi.