Hlavní obsah

Supersonik do muzea doplul

NEW YORK/LONDÝN

Penzionovaný nadzvukový letoun Concorde v úterý našel svůj nový domov v muzeu na Manhattanu v New Yorku. Cestu ovšem neabsolvoval vzduchem, ale v pohodlí na nákladní lodi. Sochu Svobody tak poprvé viděl z jiného pohledu. Naopak z londýnského letiště Heathrow se do svého rodiště v Bristolu ve středu vydal do oblak.

Foto: Petr Hejna

Viky - Mezcla Orquesta

Článek

Z mezinárodního letiště J.F. Kennedyho v New Yorku přepravila Concorde do Intrepid Sea Air Space Museum na Manhattanu nákladní loď. Vystaven bude počátkem příštího roku. Jiný Concorde se ve středu naposledy vznesl nad Londýn a dvakrát vyšší rychlostí než zvuk se vydal do Bristolu, města nad kterým se poprvé v roce 1969 vydal do oblak. Tento stroj bude vystaven na letišti Filton.

Konec éry nadzvukového létání na Zemi postupně přibližovaly ekonomické důvody, neboť drahé Concordy, známé luxusním servisem na svých palubách, nikdy nebyly ziskové. Například let na lince Paříž-New York a zpět s šampaňským a kaviárem stál v přepočtu asi 270 tisíc Kč. Neodvratný konec urychlila pařížská tragédie v roce 2000, při které zahynulo 113 lidí a lety všech Concordů byly do vyšetření zastaveny. Na nebe se vrátily až po více než roce.

Concordem z Prahy do Káhiry

Concordy létaly v barvách British Airways a Air France. Letouny britských aerolinek našly nový domov v muzeích v Anglii, USA, Barbadosu a v Německu, stejně jako několik strojů Air France. Další budou podobně jako několik francouzských strojů po částech rozprodány v aukcích.

Poslední komerční let z New Yorku do Londýna uskutečnily British Airways 24. října letošního roku. Posledními pasažéry byli například šéf Formule 1 Bernie Ecclestone, šéf British Airways lord Marshall či herečka Joan Collinsová, která konec provozu označila za "tragický" krok. Tečku za komerčními lety nadzvukových letadel ve francouzských barvách učinil let z pařížského letiště Roissy-Charles de Gaulle do New Yorku 30. května.

V říjnu 1986 přistál Concorde i v Praze. Druhé návštěvy se město nad Vltavou dočkalo o deset let později. British Airways tehdy na oslavu tohoto výročí naplánovala jubilejní víkendový let do Káhiry. Letenky za šedesát tisíc se vyprodaly všechny. Kvůli závadě na podvozku však letoun neletěl nadzvukovou rychlostí. Další návštěva se uskutečnila v květnu 1999, kdy Concorde přivezl do Prahy obří červený klaunský nos na podporu charitativní akce určené na pomoc týraným a zneužívaným dětem.

Související témata:

Související články

Letos poslední šance letět Concordem

Nadzvukové dopravní letouny typu Concorde končí. Letecké společnosti Air France a British Airways dnes oznámily, že supersoniky ještě letos vyřadí z provozu....

Výběr článků

Načítám