Článek
Takového scénáře se musejí nejvíce obávat samotní Britové. Britská centrální banka na konci listopadu varovala, že tvrdý brexit by měl pro ostrovní ekonomiku horší následky než finanční krize před deseti lety.
Rezolutní rozchod Spojeného království s EU by ale významně zasáhl i členské státy EU včetně Česka. Po tvrdém brexitu by totiž byly zavedeny kontroly na hranicích a cla. Vedle toho se dá očekávat řada dalších komplikací: oslabení libry, zdlouhavé uznávání technických norem nebo omezení leteckého provozu mezi zeměmi EU a Británií.
Současná situace znamená i obrovskou nejistotu pro občany EU žijící v Británii a pro Brity žijící v zemích Unie.
Export už klesá
Podle analýzy České spořitelny bude mít brexit zásadní dopad hlavně na tuzemské exportéry, zejména z automobilového průmyslu, výroby elektroniky a strojů. Velká Británie je naším pátým největším obchodním partnerem za Německem, Slovenskem, Polskem a Francií. České firmy ročně vyvezou do Británie, ať přímo či se svými partnery, zboží za 330 miliard korun.
„Brexit může snížit český HDP až o 55 miliard korun, tedy o 1,1 procenta,“ odhaduje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. Brexit podle něj v důsledku povede i k propouštění zaměstnanců. „O práci by v ČR mohlo přijít až 40 tisíc lidí,“ dodává.
Svaz průmyslu a dopravy ČR vidí největší hrozbu v oblasti netarifních bariér, což mohou být různé intervence státu, poplatky z dovozu či jiné obchodní překážky. Brexitu se přitom více obávají české firmy s vysokým podílem přidané hodnoty a s většími nároky na certifikace.
Místopředseda Asociace exportérů Otto Daněk na listopadovém Exportním fóru prohlásil, že situace kolem chystaného odchodu Británie z EU je nepřehledná, a vývozci proto velmi zvažují své rozvojové aktivity na Britských ostrovech.
Vývoz z Česka do Spojeného království letos poprvé po letech meziročně klesá.
Vedoucí kanceláře agentury CzechTrade v Londýně Martin Macourek před týdnem upozornil, že kvůli velkému oslabení libry, kterou chystaný brexit znehodnocuje už téměř tři roky, jsou české výrobky na ostrovech stále dražší, a tedy méně konkurenceschopné.
V listopadu 2015 byl kurz české koruny k libře přes 38 korun, včera se britská měna obchodovala za 28,70 Kč.
Některé firmy ale dokázaly nervozitu na trzích využít ve svůj prospěch.
„Objem sjednaných obchodů se za poslední rok zvýšil. Vidíme to i jako důsledek obav britských firem z toho, co bude po brexitu. Firmy jsou v současné době ochotnější investovat a připravit se na případný odchod z EU. Zároveň nákupem technologií řeší nedostatek pracovních sil,“ říká Petr Rojek, majitel firmy RWT, která na ostrovní trh vyváží brousicí stroj.
Zdraží doprava
Brexit bude pro Česko znamenat také zdražení přepravy zboží. Pokud Británie nezůstane členem celní unie, zhorší se podle mluvčího sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe celní odbavování. „Lze očekávat prodloužení čekacích dob na hranicích, a tím i růst doby a ceny přepravy. Zákazníci se tak musí připravit na citelné zdražení přeprav,“ říká Felix. Loni se po silnici mezi ČR a Británií převezlo přes 331 000 tun zboží.
„Může se vytvořit úzké hrdlo na hranicích, což zpomalí přepravu zboží. Stojící kamiony přinesou logistickým firmám další vícenáklady,“ vysvětluje Luděk Procházka ze společnosti Gerlach, která poskytuje celní služby pro exportéry i dovozce. „I když bude jedno odbavení v anglickém Doveru trvat pouhé dvě minuty, přesto se vytvoří kolona o délce kolem patnácti kilometrů a bude nutné vyhradit jeden dálniční pruh jako odstavné parkoviště,“ dodává Procházka.
Dopady jednotlivých scénářů brexitu | |
Odchod s dohodou = „soft“ brexit | Odchod bez dohody = „hard“ brexit |
Vystoupení z EU k 29. březnu 2019 | Kontroly na hranicích podle pravidel Světové obchodní organizace – kolony na silnicích či v přístavech |
Přechodné období do roku 2020 s možností jeho prodloužení o 1 až 2 roky | Zavedení cel a netarifní překážky |
Nemožnost hlasovat o evropských zákonech, ale povinnost se jimi po přechodné období řídit | Oslabení libry |
Zachování práv občanů EU, kteří žijí na území Británie, a Britů žijících v EU | Komplikace ve vzájemném obchodě, dlouhé uznávání technických norem |
UK zaplatí EU zhruba 40 miliard liber | Zastavení leteckého provozu přes Lamanšský průliv (vůle dojednat opatření, aby letový provoz v případě tvrdého brexitu nebyl narušen) |
Omezení volného pohybu občanů z EU po uplynutí přechodného období | Nejistota pro občany EU žijící v Británii a pro Brity žijící v zemích EU |
Irská pojistka aneb Jak zabránit vzniku pevné hranice mezi Irskem a Severním Irskem: pokud by EU s Londýnem neuzavřely dohodu o volném obchodu do konce roku 2020, vznikl by společný celní prostor EU s Británií a pro Severní Irsko by platila některá pravidla jednotného trhu EU – nemohlo by tak uzavírat samostatně dohody a řídilo by se pravidly EU, i když by o nich nemohlo hlasovat. | |
Zdroj: analýza ČS |