Článek
"To snad není pravda," ozývalo se nejčastěji z davu. "Ostuda pro celý stát," doplňoval druhý hlas.
"Je to podvod," dodala matka, která v lanovce ztratila 13letého syna.
Po vynesení rozsudku dokonce jedna žena ve vestibulu zkolabovala. Japonka středního věku neunesla představu, že se údajným viníkům havárie nic nestane.
Spis měl stovky stran
Soud dnes projednal několik tisíc stran spisů. Vycházel přitom ze znaleckých posudků, že požár způsobila porucha na dodatečném ventilátorovém topení instalovaném v dolní řidičské kabině. To bylo během poslední jízdy v činnosti, ačkoli kabina byla neobsazena.
Rychlému šíření plamenů napomohlo také to, že topení bylo instalováno vedle vedení špatně utěsněné hydrauliky soupravy.
Samosoudce Manfred Seiss ve zdůvodnění rozsudku uvedl, že předložené důkazy neprokázaly zásadní vinu obžalovaných: zaměstnanců společnosti provozující lanovku a techniků firmy, která vagóny lanovky stavěla.
Než soudce Seiss začal s podrobným zdůvodňováním rozsudku, varoval přeplněný soudní sál, že proti jakýmkoli projevům nesouhlasu nebo souhlasu během čtení rázně zakročí. V případě potřeby nechám sál vyklidit, prohlásil.
Hrubé konstrukční chyby
Soud začal v červnu 2002. Prokuratura vinila 13 obžalovaných z "přečinu způsobení požáru z nedbalosti" a zbývající tři ze "všeobecného ohrožení z nedbalosti". V případě viny jim hrozilo odnětí svobody od tří do pěti let.
Shořelá kabina lanovky v rakouském lyžařském středisku Kaprun na archivním snímku ze 16. listopadu 2000. Foto: ČTK/AP
Z výpovědí svědků vyplynula i neuvěřitelná série chyb a zanedbání: radiátor, který požár způsobil, nebyl vůbec určen k instalaci v dopravním prostředku; tunel, jímž lanovka projížděla, neumožňoval evakuaci tolika cestujících v lanovce; cestující neměli k dispozici ani jeden hasicí přístroj; dveře a okna lanovky nebylo možno zevnitř ani nouzově otevřít, ani rozbít, navíc po vypadnutí hydrauliky už je nemohl otevřít ani řidič soupravy; některé materiály, z nichž byla lanovka vyrobena, byly hořlavé; v lanovce nebylo poplašné zařízení.
Mezi mrtvými i Češka
Případ ostře sledovala média - katastrofa v Kaprunu byla totiž nejhorší v zemi po druhé světové válce. Při požáru vagónů tunelové lanovky 11. listopadu 2000 zahynulo 155 osob, vesměs rekreačních lyžařů.
Mezi oběťmi bylo 93 Rakušanů, 37 Němců, deset Japonců, osm Američanů, čtyři Slovinci, dva Nizozemci a jedna Češka, která působila jako instruktorka lyžování v místním penzionu Thayer. Nejmladší obětí byl šestiletý chlapec.