Článek
„Doufám, že se nikdy neocitnu v situaci, kdy půjdu na toaletu a při návratu zjistím, že neotevřu dveře kokpitu,“ napsal před časem Cocheret ve svém sloupku nazvaném Pilot a letadlo. V té souvislosti také poznamenal, že je ošidné spoléhat se jen na prvního důstojníka.
„Vážně si občas říkám, kdo to vlastně vedle mě v kabině sedí. Jak si mohu být jist, že mu mohu důvěřovat? Třeba se v jeho životě právě stalo něco hrozného a on to nemůže překonat,“ napsal a až prorocky varoval: „Ano, existuje způsob, jak se dostat zpět do kokpitu. Pokud ale osoba uvnitř tuto možnost vyloučí, pak nelze dělat nic než sedět s cestujícími a čekat, co se bude dít.“
Nizozemec tak s předstihem přesně popsal obtíže spojené s pádem německého airbusu na jihu Francie, který se připisuje úmyslu kopilota.
Mohl se Lubitz inspirovat?
Právě skutečnosti, že byl v kabině sám poté, co kapitán Patrick Sondheimer odešel na toaletu, využil minulý týden podle francouzských vyšetřovatelů kopilot Andreas Lubitz v airbusu společnosti Germanwings se 149 dalšími lidmi na palubě. Lubitz podle prokuratury úmyslně nepouštěl kapitána zpět, ignoroval komunikaci s leteckou kontrolou a nasměroval letoun k zemi. Nikdo nepřežil.
„Tento strašný scénář se stal, bohužel, skutečností,“ napsal podle listu The Daily Telegraph později Coheret na Facebooku.
O Lubitzových motivech se spekuluje. V pondělí nově vyšlo najevo, že měl sebevražedné sklony a v posledních dnech údajně procházel internetové stránky, které se dotýkaly sebevražd.