Článek
Dopravní expert Maroš Palesch vidí v bodovém systému preventivní účinek. „Problém s alkoholem za volantem to však nevyřeší, dokud se nezmění mentalita lidí,“ řekl Palesch deníku Pravda.
Podle dopravního analytika Jozefa Drahovského však Slovensko tento systém nepotřebuje.
„Na Slovensku je mnohem lepší a přísnější systém než tento bodový. Funguje tak, že do karty řidiče se zaznamenávají všechny přestupky a při dalším přestupku se vyhodnocují i ty předchozí. Stačí jen tento sytém nastavit podle potřeby, zkrátit a prodloužit některé lhůty nebo dát přestupkům jinou váhu,“ uvedl Drahovský.
Generální prokurátor Slovenské republiky Maroš Žilinka v této souvislosti upozornil na nedostatečné tresty pro nebezpečné řidiče, kteří neváhají sednout za volant pod vlivem alkoholu.
Průměrná sankce se při přestupcích pod vlivem alkoholu do jednoho promile bez způsobené škody pohybuje od 350 do 600 eur (8500 až 14 500 korun).
Zároveň se ukládá zákaz řízení v průměru po dobu 15 měsíců. Nad jedno promile je průměrná sankce zákazu řízení motorového vozidla na 20 až 30 měsíců. Podle zásady třikrát a dost byl v roce 2020 uložen doživotní zákaz řízení motorového vozidla v 97 případech.
Po říjnové tragické nehodě v Bratislavě, kdy opilý řidič usmrtil pět mladých lidí, začala slovenská vláda uvažovat o trestu zabavení vozidla v případě jízdy pod vlivem alkoholu.