Článek
Pilot popsal, k čemu vede přepisování dat GPS: „Představte si to tak, že letíte v letadle, letíte podle navigace podél ideální trasy letu, kterou si tam vložíte. Když to je let IFR (Instrument flight rules, tedy let podle přístrojů), tak letíte podél nějakých letových koridorů, které jsou dané, a vy najednou zjistíte, že letíte třeba o 200 kilometrů vedle, třeba v íránském vzdušném prostoru.“
I když se většinou mluví o pozměňování dat GPS v Pobaltí, Írán nebyl jmenován náhodou. „Írán s tím přišel dřív než Rusko. Tady se můžeme jenom dohadovat, jestli to Íránci Rusům jenom poradili, nebo jestli pomohli i technologicky.“
Přibývá falešných GPS signálů v oblastech bojů. Letadla se mohou ocitnout ve vzdušném prostoru jiného státu
Velké riziko přepisování dat pro dopravní letadla to ale nepředstavuje. „Máme celou řadu jiných způsobů, jak navigovat, od těch technických, jako jsou různé stanice, na které se člověk naladí a potom letí tím kurzem, odkud přichází signál, který nejde rušit, až po astronavigaci nebo inerciální navigaci, které také nejdou rušit. Letectví si s tím umí poradit, protože fungovalo i před nástupem GPS,“ uvedl analytik.
Tisíce civilních letů ohrozilo nebezpečné falšování GPS. Stopy vedou k Rusku
Nebezpečí však existuje, varoval pilot: „A skutečně může vést až ke ztrátám na lidských životech.“ Zmínil případy GPS řízených sestupů a přiblížení k letišti. „Zatím se nic takového nestalo. Nicméně jak Rusko, tak Írán nám naprosto otevřeně dávají najevo, že s námi chtějí válčit a že zkoušejí, kam až mohou zajít. A zatím vidí, že mohou zajít hodně daleko,“ vysvětlil Mikulecký.
Problém je to právní, ale mezi právníky neexistuje shoda, jak se na přepisování GPS dívat: „Z pohledu mezinárodního práva by to bylo možné brát jako válečný akt, protože aktivně působí na cizím území a způsobují tam škody. Jejich snaha je vedena s úmyslem poškodit druhou stranu.“ Problémem je prokázat, že úmyslem bylo skutečně poškodit protistranu, neboť se GPS ruší prioritně s cílem zamaskovat vlastní aktivity.
Problém je však tak vážný, že se jim zabývala už Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO).
Celý díl podcastu Zbytečná válka bude zveřejněn tento týden.