Článek
Počet lodí, které mohou Panamským průplavem průměrně denně projet, byl letos snížen na 32 z původních 40. Správa kanálu tento krok odůvodnila tím, že je potřeba šetřit vodou.
Omezení počtu přepravených lodí ve spojení s dlouhým suchem způsobilo, že se před průplavem hromadí množství čekajících lodí. Podle agentury Nexta je jich přes 200, některé čelí potížím kvůli tomu, že najely na mělčinu.
Čas, který lodě stráví čekáním, se prodloužil až na 21 dní. Někteří provozovatelé svým lodím kvůli nastalé situaci narychlo mění trasu.
Podle Tima Hansena, obchodního ředitele společnosti Dorain LPG, která provozuje více než 20 nákladních lodí, se délka zdržení mění. „Zpoždění se mění každým dnem. Jakmile se jednou rozhodnete, že pojedete, není už kam se vracet nebo odklánět, takže můžete uvíznout,“ řekl pro The Wall Street Journal.
More than 200 ships are stuck in the Panama Canal due to a record drought in the region. Many of them have run aground. pic.twitter.com/WveGjGniGa
— NEXTA (@nexta_tv) August 20, 2023
Letošní sucho, které na Panamský průplav doléhá, se podle panamské státní agentury ACP nedá svým rozsahem srovnávat s předešlými roky. Je delší a rozsáhlejší.
Jak uvedla agentura AP, příjmy průplavu by mohly v roce 2024 kvůli suchu klesnout až o 200 milionů dolarů.
Panamský průplav zahájil provoz v roce 1914 a od té doby ho využil zhruba milion lodí. V současnosti poskytuje službu zhruba šesti procentům světové námořní přepravy.