Článek
Výletní loď dlouhá 290 metrů se začala naklánět na bok a potápět poté, co v pátek u italského pobřeží podle všeho najela na skálu, která ji rozpárala v délce 70 metrů.
Zachráněným párem jsou korejští novomanželé, kteří chtěli na lodi strávit své líbánky. Zůstali uvězněni na zpola potopené lodi ve své kabině. Potápěči je naštěstí zaslechli a následně lokalizovali. Oba devětadvacetiletí Korejci byli poté přepraveni na pevninu. Totožnost dalšího zachráněného není známa. Záchranáři pouze uvedli, že zevnitř lodi se ozývají zvuky, existuje proto naděje, že se podaří zachránit další pohřešované osoby.
Policie už zadržela dvaapadesátiletého kapitána lodi Francesco Schettina, který je dle všeho hlavním viníkem nehody. Podle prokuratury navíc kapitán opustil plavidlo ještě před posledními cestujícími. "Bohužel mohu potvrdit tuto skutečnost," uvedl státní zástupce Francesco Verusio.
Úřady kapitána, který pro společnost Costa Cruises pracoval 11 let, nyní vyšetřují pro podezření z několikanásobného zabití, ze zavinění nehody a z opuštění plavidla.
Potápěči pokračují v hledání pohřešovaných lidí. Jejich počet se během dne měnil. Chaotická evakuace byla provázena i špatným organizováním pomoci na pevnině, kde skončilo 4000 trosečníků. Kromě tří známých obětí se mluvilo o 70 pohřešovaných. Italská agentura ANSA později oznámila, že chybí "pouze" 20 osob. V neděli ráno média znovu počet pohřešovaných zvedla na 40, ale odpoledne už úřady prohlásily, že se pohřešuje 11 cestujících a šest členů posádky. Podle seznamu cestujících byl údajně na palubě i jeden český turista, není však známo, zda je mezi pohřešovanými.[celá zpráva]
Způsobil tragédii výpadek proudu?
Ztroskotání mohl způsobit výpadek proudu, po kterém selhala navigace. Serveru Huffington Post to řekl britský odborník na mořeplavbu Malcolm Latarche. Ten připomněl, že cestující mluvili o tom, že v době nehody vypadla světla a ozvala se hlasitá rána. Podle odborníka by to mohlo znamenat, že ve strojovně lodi došlo k výbuchu, který vyřadil z provozu elektrické generátory. S podobným problémem se prý v roce 2010 potýkala i loď Queen Mary 2.
Latarche předpokládá, že po selhání generátorů loď nedokázala měnit rychlost a selhal i její navigační systém. "Systémy se (v takovém případě) musí restartovat... a nějakou dobu jim trvá, než naběhnou," uvedl.
"Nešlo o filipínskou bárku"
Odborník naopak nevěří tomu, že by loď jednoduše najela na mělčinu. "Kdybychom mluvili o nějaké filipínské bárce, mohl by to být ten případ. Ale tady byla profesionální posádka a na palubě měla 4000 lidí, se kterými by si nezahrávala. Udělala by všechno na světě, aby zajistila jejich bezpečnost," dodal Latarche.
Obří výletní loď provozovaná společností Costa Cruises ztroskotala v pátek večer krátce po vyplutí z Civitavecchia nedaleko od Říma. Měla před sebou týdenní okružní plavbu.
Prezident Costa Cruises Gianni Onorato prohlásil, že hlavním zájmem společnosti je postarat se o pasažéry a jejich návrat domů. Stále nejsou známy detailní příčiny ztroskotání, které zastihlo pasažéry většinou u večeře, kdy po nárazu a silné ráně vypadl na lodi proud.
Pasažéři své zážitky přirovnávají k filmu o potopení Titaniku, kdy se na zem sypaly talíře a sklenice a lidé ve společenských róbách se plazili potemnělými chodbami. Většina pasažérů si navíc stěžovala na chování posádky, která údajně zdržovala evakuaci. Bezpečnostní instruktáž pro cestující navíc byla přeložena až na druhý den v poledne.[celá zpráva]