Článek
Prezident Andrzej Duda, premiér Mateusz Morawiecki a předseda vládního Práva a spravedlnosti (PiS) Jaroslaw Kaczyński při otevírání průplavu uvedli, že „poskytne Polsku plnou suverenitu v regionu na severu země. Polské lodě se díky němu budou moci vyhnout ruskému průplavu“. Východní část Viselské kosy dlouhé 60 kilometrů, kde se dosud nacházel jediný průplav z Baltského moře do Viselského zálivu, naleží k ruské Kaliningradské oblasti a polské lodě bez ruského souhlasu přes něj nemůžou proplouvat.
Ke dvěma miliardám ještě čtvrt
Kanál budovaný přes Viselskou kosu v letech 2019–2022 stál 2 miliardy zlotých (10,4 miliardy korun). Budou jím proplouvat i plavidla dlouhá až 100 m a široká 20 metrů s maximálním ponorem 4,5 metru. Aby ale tyto lodě mohly plout dále do vnitrozemí už existujícím 23 kilometrů dlouhým kanálem do Elblagu a Gdańského zálivu, bude ho třeba prohloubit na 5 metrů, což bude stát dalších 210 milionů zlotých (1,1 miliardy korun).
Poté, co nejen ekologové, ale i představitelé samospráv vystoupili s kritikou vlády, že průplav bude vysoce nerentabilní, a navíc bude ohrožovat okolní faunu a flóru, prezident Duda v sobotním vydání Rzeczpospolité zdůraznil, že „nejde o to, aby novým kanálem proplouvaly největší lodě. Od toho máme v Polsku jiné přístavy. Tady šlo o symbol a uskutečnění této investice, což bylo velké vítězství“. Kaczyński zase uvedl, že tato stavba je zároveň projevem „celoplošného patriotismu a suverenity Polska“.
Průplav jako turistická kuriozita
„Náklady na tuto investici se vrátí tak za tisíc let. Výpočty jsou neúprosné. To skutečně není žert, ale trpká realita,“ uvedl pro TVN24 Wlodzimierz Ryzdzkowski z Katedry dopravy Gdańské univerzity. „Průplav není ničím jiným než turistickou kuriozitou v hodnotě dvou miliard zlotých, kterou způsobil Kaczyńského rozmar. Vláda teď chce, aby dalších dvě stě milionů zlotých na dokončení vodní cesty vynaložily samosprávy, ale ty to odmítají s tím, že by to byly dopředu vyhozené peníze,“ dodal.