Hlavní obsah

Pád Concordu u Paříže způsobila lamela z titanu

PAŘÍŽ

Nehodu nadzvukového letounu Concorde v Paříži přímo ovlivnila skutečnost, že lamela, na níž stroj při startu najel, byla z titanu. S odvoláním na soudní zdroje to ve středu napsaly francouzské sdělovací prostředky. Při pádu letadla před čtyřmi lety zemřelo 113 lidí.

Foto: Jan Kaše

Zbytky původních mohutných valů

Článek

Lamela roztrhla pneumatiku Concorde, jejíž kusy následně prorazily jeho palivovou nádrž.

Kov odpadl z letadla DC-10 americké společnosti Continental Airlines, které osudný den startovalo před nadzvukovým strojem.

Smrtící záměna

Lamela byla použita jako náhradní součástka. Originál se vyrábí ze slitiny, jež na rozdíl od titanu "pneumatiku neprorazí".

Smrtící záměnu nyní objasňuje francouzský vyšetřující soudce. Použití titanu bylo totiž nadstandardní. Předpisy údržby DC-10 jeho použití v tomto případě nepředpokládají.

Výměnu provedla odborná firma v americkém Houstonu. Prokáže-li se pochybení tamních techniků, bude mít případ s největší pravděpodobností soudní dohru.

Konec Concorde

Concorde se zřítil krátce po startu z pařížského letiště Roissy/Charles de Gaulle 25. července 2000.

Neštěstí nakonec vedlo k zastavení provozu letadel Concorde. Stroje před tím téměř tři desítky let bez nehody provozovaly společnosti Air France a British Airways.

Poslední komerční lety se uskutečnily loni. [celá zpráva] Dnes se už s nimi mohou lidé setkat jen v muzeích.

Související články

Concorde Air France musel nouzově přistát

Sedmačtyřicet pasažérů nadzvukového letadla Concorde při startu z Paříže ještě netušilo, že jejich let AF 002 do New Yorku skončí na letišti v Halifaxu. Pilot...

Letos poslední šance letět Concordem

Nadzvukové dopravní letouny typu Concorde končí. Letecké společnosti Air France a British Airways dnes oznámily, že supersoniky ještě letos vyřadí z provozu....

Výběr článků

Načítám