Článek
„V Eemshavenu to nepůjde,“ prohlásil Peter Berdowski, šéf firmy na poskytování námořních služeb Boskalis, podle serveru Nieuws.nl. Možná tam nebude podle něj ani oprava, ani případné sešrotování.
Nejprve ale musí technici zjistit, zda se jedná o totální nebo jen částečnou škodu. Poté se japonský majitel lodi plující pod panamskou vlajkou rozhodne, zda se bude opravovat, nebo likvidovat.
Fremantle Highway nog vol met bluswater, brandstof en olie: 'Er mag niets in het milieu ontsnappen' #rtvnoordhttps://t.co/AvTofppQce
— RTV Noord (@rtvnoord) August 4, 2023
Při počáteční prohlídce plavidla experti podle Berdowského zjistili, že čtyři z jedenácti palub nebyly téměř vůbec poškozeny. Je prý také možné, že menší část nákladu utrpěla jen drobnější újmu.
„Ale například paluba osm je velmi těžce poškozená a částečně zhroucená. Ukazuje to, jak prudký ten požár byl,“ dodal Berdowski.
Také místní starosta Henk Jan Bolding podle televize RTV Noord řekl, že Eemshaven byl vybrán jen jako dočasný a nouzový přístav vzhledem k tomu, že byl nejblíž. „Není to trvalé místo. To se určitě nestane,“ zdůraznil.
„Přístav je příliš vytížený a důležitý v jiných ohledech. Nejedná se o trvalé umístění pro tyto typy plavidel, to není možné,“ dodal starosta.
Požárů na lodích přibývá
Majitel ohořelého plavidla zatím nechtěl komentovat odhady škod ani pravděpodobné kompenzace. Prý mu to nedovoluje pojistná smlouva. Nejmenovaný pojišťovací expert, kterého citovala RTV Noord, odhadl, že škoda jen na nákladu by se mohla pohybovat nad 300 miliony eur (7,2 miliardy Kč).
Příčinu požáru nizozemské úřady nadále vyšetřují. Prověřují zejména informace, podle nichž mohl požár propuknout v jednom z přepravovaných elektromobilů, resp. v jeho baterii.
Server Forbes si všiml, že požárů na lodích přepravujících auta ve světě přibývá. Píše, že u elektromobilů je menší pravděpodobnost propuknutí požáru než u vozidel se spalovacími motory. Když už ale propukne, je těžší jej uhasit, a to i pro profesionální hasiče.
Na to budou muset reagovat výrobci lodí, protože hasicí systémy dosavadních, mnohdy letitých plavidel, nejsou na větší požáry navržené.