Článek
Vyplývá to z pátečních informací nizozemské pobřežní stráže a státního úřadu pro správu a výstavbu vodních cest Rijkswaterstaat. Podle mluvčí pobřežní stráže, kterou citoval server RTL Nieuws, se zdá, že kouře je méně a plameny jsou slabší.
„Je to ale pořád příliš horké na to, abychom se dostali na palubu,“ dodala mluvčí s tím, že záchranné složky pracují na plánu dalšího postupu. Situaci kolem hořící lodi monitoruje letadlo pobřežní stráže a trvale vyhodnocuje teplotu na palubě i samotného trupu plavidla.
Bijna 500 elektrische auto's aan boord van brandend vrachtschip https://t.co/fNxk0icknZ
— Hart van Nederland (@HartvNL) July 28, 2023
Podle mluvčí bude nutné vytvořit pevnější tažné spojení mezi mezi Fremantle Highway a dvěma vlečnými loděmi, které se pomocí kabelu snaží držet plavidlo v co největší vzdálenosti od chráněné oblasti Waddenského moře.
Jakmile se to podaří, bude hořící loď odvlečena na „bezpečnější místo než nyní“, uvedla mluvčí. Kam přesně, ale zatím není jasné. V pátek dopoledne se loď nacházela asi 17 kilometrů severně od ostrova Terschelling.
Na palubě je téměř 500 elektromobilů
Požár na Fremantle Highway propukl v noci na středu. Plavidlo přepravuje 3783 aut, z čehož je podle přepravce 498 elektromobilů, nikoli jen 25, jak zněly původní informace. Podle nizozemských médií není jasné, zda jde o plně elektrické vozy, nebo zda uvedený počet zahrnuje i hybridní auta (se spalovacím motorem i elektromotorem).
Jako o příčině požáru se hovoří o propuknutí ohně v jednom z elektromobilů. Naznačila to radiová komunikace nizozemské pobřežní stráže, jejíž část zveřejnil server RTL Nieuws. „Oheň začal v baterii jednoho elektromobilu,“ zní ve zvukovém záznamu poté, co záchranáři navázali kontakt s kapitánem lodi.
Později ale pobřežní stráž popřela, že by šlo stoprocentně o příčinu incidentu. Nutné bude podle ní další vyšetřování.