Článek
K incidentu došlo loni 5. listopadu. Nikým neřízená souprava důlní společnosti BHP Billiton na kolejích postupně nabrala rychlost až 160 km/h.
Drama začalo poté, co se porouchal v první lokomotivě kabel aktivující záchranný brzdný systém, sdělili ve středu vyšetřovatelé. Automatické brzdění bylo rázem nepoužitelné.
Dispečink následně poradil strojvedoucímu, aby vystoupil a manuálně zabrzdil všechny vagóny. Ujistil jej, že opraváři jsou na cestě a začnou dělat totéž co on od konce dlouhé soupravy. Strojvedoucí postupoval podél vlaku už asi hodinu, když zaslechl, jak z brzd uniká vzduch a souprava se odbrzďuje a rozjíždí.
Byl příliš daleko od lokomotivy a opraváři opodál zjistili, že zatahují brzdy u špatného vlaku.
Selhalo více faktorů
Dispečeři sice zkusili zastavit vlak červeným návěstím, automatika ale selhala a vlak nabral rychlost.
Železničáři nakonec neviděli jiné řešení, než splašený vlak řízeně vykolejit. Jenomže čtyři lokomotivy vezly 268 vagonů naložených železnou rudou.
Při havárii obrovská kinetická energie soupravy zničila několik kilometrů kolejí a zcela zdemolovány byly dvě lokomotivy. Debakl přišel důlní firmu na rekordní ztrátu železné rudy a škody činí více než jednu miliardu korun.
Po 90 kilometrech zběsilé jízdy byl vlak vykolejen pomocí výhybek v Port Hedlandu. Strojvedoucí dostal za několik dní výpověď, okamžitě se ale začal soudit.