Článek
Hlídky se chtějí zaměřit na ranní a podvečerní dopravní špičky, úseky častých nehod a na místa před školami, školkami a domy s pečovatelskou službou. Podle německého automotoklubu ADAC potrvají zesílené kontroly až do neděle 21. dubna, přičemž hlavní den připadne na pátek.
Do kampaně se zapojí až na čtyři výjimky všechny spolkové země. Nezapojí se Dolní Sasko, Sársko a hlavní město Berlín. Jako důvody uvádějí nedostatečné kapacity a také pochybnosti o smyslu akce. I tak je ale nutné počítat ve jmenovaných regionech přinejmenším se standardním režimem radarových kontrol.
Blitzer-Marathon in mehreren Bundesländern https://t.co/q1e8NWnOzW pic.twitter.com/jzMYGIcpxb
— WELT (@welt) April 15, 2024
Sasko sousedící se severními Čechami se hodlá na akci podílet v omezeném rozsahu s tím, že bude provádět zesílené kontroly před školami v Drážďanech, Zhořelci, Saské Kamenici a Lipsku.
Pokuty se zpřísnily
Některé regiony se zúčastní ve vybraných dnech. Například Bavorsko bude intenzivněji měřit jen v pondělí a úterý. Bavorské úřady přitom poskytly řidičům servis v podobě kompletního přehledu míst, kde chtějí policisté kontroly provádět.
Magazín Focus poznamenal, že i přes upozornění úřadů mnozí řidiči nadále jezdí příliš rychle, jak to ukazují zkušenosti z dřívějších podobných akcí. Hříšníci musí počítat s tím, že Německo nedávno zpřísnilo postihy. Za překročení rychlostního limitu v obci do deseti kilometrů za hodinu je stanovena pokuta 30 eur (760 Kč), mimo obec 20 eur (506 Kč).
#Blitzermarathon: Wann und wo die #Polizei mit Radarkontrollen durchgreift 📷👮 #adac https://t.co/oBuN84yG88
— ADAC (@ADAC) April 12, 2024
Kdo bude přistižen při jízdě od 21 km/h do 25 km/h nad limitem, bude jej to stát v obci 115 eur (2910 Kč) resp. 100 eur (2530 Kč) mimo obec. Sazby se dále při překročení limitu vždy o dalších pět km/h výrazně zvyšují až po 800 eur (20 240 Kč) v obci resp. 700 eur (17 710 Kč) mimo obec za jízdu rychlostí 70 km/h nad limitem.
Dopravní psycholog ADAC Ulrich Chellino v souvislosti s „radarovým maratonem“ vyzval řidiče, aby rychlost auta vždy přizpůsobili prostředí a povolenou hranici chápali opravdu jako limit, a nikoli jen doporučení. „Každý účastník silničního provozu my měl permanentně hlídat své chování a v případě potřeby jej měnit. Všichni potřebujeme více respektu,“ dodal Chellino.