Článek
"Nejde jen o to, že nesmějí převážet ropné produkty do členských zemí, ale nemohou ani zajíždět do přístavů, aby natankovaly. Jejich pohyb v mořích kolem Evropy se tak stává dosti složitým," komentoval mluvčí Gilles Gantelet.
EU podle něj jedná s Ruskem a dalšími sousedními státy, aby se k tomuto režimu připojily, a hodlá si pomáhat tvrdým vynucováním práva. "Doufáme, že se celou věc podaří dohodnout na mezinárodní úrovni a s opatřeními bude souhlasit i Moskva. S ní stále Unie o věci jedná," uvedl pro AFP mluvčí komisařky pro dopravu Loyoly de Palacioové.
Zákaz na etapy
Zákaz se vztahuje na všechny cisternové lodi s jedním pláštěm, které vezou těžké topné oleje, těžkou surovou naftu, mazut a dehet a dále pak na všechna plavidla tohoto typu starší 23 let.
Loď Prestige, jež ztroskotala před rokem u španělských břehů, měla víc než 23 křížků, jeden plášť a vezla těžké oleje. Havárie prakticky zničila turistický ruch i rybářství v postižené Galicii. Ropné skvrny se stále odstraňují.
Nařízení také stanoví, že všechny staré jednoplášťové tankery do 23 let věku budou zakázány od roku 2005 a bezpečnější lodi typu Marpol od roku 2010. Během tohoto období musejí všechny tankery starší 15 let, jež nemají zdvojenou konstrukci, tak jako tak projít náročnou technickou inspekcí.
USA a EU společně
Podobná opatření už přijaly Spojené státy, které dosud bojují s odstraňováním ekologických škod po havárii tankeru Exxon Valdez v roce 1989 u břehů Aljašky.
USA a EU nyní společně požadují plošný zákaz jednoplášťových tankerů. Jeho celosvětové prosazení záleží zcela na rozhodnutí Mezinárodní námořní organizace (IMO).