Článek
Není to tank, není to bojové vozidlo pěchoty ani obrněný bagr, je to silné rypadlo, představil stroj BTM-3 magazín Forbes. Podle něj umí jedinou věc – hloubit zákopy, ale dělá to znamenitě.
Obsluhují ho dva lidé, váží 37 tun a jezdí na podvozku těžkého dělostřeleckého tahače AT-T, jehož konstrukčním základem se stal podvozek tanku T-54. Bojuje na obou stranách války, protože pochází ještě ze sovětských dob. Ukrajinci jich mají podle Forbesu nejméně tucet.
V rozlehlém rovinatém ukrajinském terénu zákopy silně ovlivňují dynamiku bitev a tempo samotné války. Rusové se svými BTM-3 nejprve kopali zákopy, aby zpomalili postup protiofenzivy Ukrajinců. Nyní stroje PZM-3 (pod touto zkratkou znají nyní „rychlokrtka“ Ukrajinci) pomáhají obráncům upevnit a zachovat územní zisky z protiútoků. Obě strany se je přitom navzájem snaží zničit, takže fotografie či videa z nasazení „zákopových hlubidel“ jsou poměrně vzácné.
A BTM-3 High-Speed Trenching Machine of the Ukrainian Ground Forces reportedly spotted on the move near the Frontline in the Zaporizhzhia Region; these Machines are Rare to see in the Russian Armed Forces let alone in Ukrainian Service with them only having maybe 10 BTM-3s. pic.twitter.com/RlcBdRhvVm
— OSINTdefender (@sentdefender) August 8, 2023
Proti „civilním“ zařízením jsou vojenské zákopové stroje extrémně rychlé, a to má často rozhodující význam pro zastavení nepřátelského protiútoku. Z přepravní do pracovní polohy je možné stroj připravit do deseti minut. Pak už rychlostí až 730 metrů za hodinu hloubí zákop s horní šířkou 0,9 až 1,1 metru a hloubkou 1,5 metru.
Vojenská vozidla na kopání zákopů na Západě téměř neexistují. Když je však ukrajinská nebo ruská brigáda v defenzivě, byť dočasné, automaticky se zakope. Velí jí to sovětská vojenská doktrína, jíž se Rusové a zčásti také Ukrajinci ještě stále řídí. Práci zákopových strojů a buldozerů přitom doplňují „staromódní“ lopaty.
„Rychlokrtkovy“ parametry
Rychloběžný zákopový stroj BTM-3 na silnici dosahuje rychlosti 24 kilometrů za hodnu.
Má jízdní dosah 320 kilometrů.
Je postavený na podvozku dělostřeleckého tahače AT-T, jehož základem se stal podvozek tanku T-54.
Jeho pohonnou jednotku tvoří motor typu V – 401 s výkonem 415 koňských sil.
Zákop s horní šířkou 0,9 až 1,1 metru a hloubkou 1,5 metru hloubí BTM-3 rychlostí až 730 metrů za hodinu.