Článek
Miloš Sázel z Ústavu leteckého zdravotnictví uvedl, že smrt způsobil pravděpodobně pokles tlaku a nedostatek kyslíku. "V těchto případech lidé záhy upadnou do bezvědomí a dál už o ničem neví," řekl.
Podle něj nejde o bolestivou smrt. Následkem nedostatku kyslíku mozek postupně omezuje svou činnost a zhruba po dvou minutách člověk upadne do bezvědomí. Tělo sice ve výšce kolem deseti kilometrů, kde se teplota pohybuje kolem minus 50 stupňů, postupně promrzá, ale umírající o tom už neví. Samotný mráz by při dostatku kyslíku mohl způsobit smrt až po několika desítkách minut, upozornil Sázel.
Moderní letadla by si ale měla s podobnou nehodou poradit. Sázel potvrdil slova dalších odborníků na letectví, že okolnosti havárie jsou velmi neobvyklé. "Obvykle si stačí nasadit kyslíkovou masku a počkat pět minut, než letadlo klesne do nižší výšky, kde se dá normálně dýchat," řekl Sázel.
Našlo se zatím 119 těl
Podle informací kyperské vlády na palubě zahynulo všech 121 osob: 104 Kypřané, dvanáct Řeků, čtyři Arméni a jeden Němec. Zveřejnění seznamu předcházel souhlas tamního ministerstva dopravy.
Řecké úřady dnes oznámily, že se již podařilo najít ostatky 119 ze 115 cestujících a šesti členů posádky. "Mezi oběťmi je asi jednadvacet dětí ve věku od čtyř let," poznamenal představitel řeckého ministerstva zdravotnictví.
Počet dětí na palubě neznámý
Kyperský konzul v Praze Petros Mavrikios uvedl pro německou tiskovou agenturu DPA, že do Prahy letělo kolem 20 osob mladších 16 let. Poukazoval na policejní zdroje z Kypru.
Média přitom informovala, že do Prahy směřovalo 48 kyperských dětí. Spekulovalo se o jejich účasti na fotbalovém utkání.
"Číslo opakovaně uváděly sdělovací prostředky, ale já je nejsem schopen nyní potvrdit," uvedl. Mavrikios v této souvislosti dnes konstatoval, že na palubě letadla byla asi dvacítka mladistvých a nezletilých. Doprovázeli je jejich blízcí.
Čeká se na oficiální seznam
Společnost Helios Airways zatím neuveřejnila přesný seznam obětí leteckého neštěstí, při němž v neděli zemřelo 121 osob. Stroj směřoval z kyperského města Larnaca přes Atény do Prahy.
Ministerstvo zahraničních věcí ČR v této souvislosti uvedlo, že nemá ke složení cestujících nové podrobnosti.
VÝVOJ HAVÁRIE
- 8. 00 hodin SELČ (9.00 h. místního času): Let ZU522 společnosti Helios Airways se 115 cestujícími a šesti členy posádky odstartoval z mezinárodního letiště v kyperské Larnace. Po mezipřistání v řecké metropoli Aténách měl pokračovat v letu do Prahy.
- 8.37 SELČ - Letadlo vstoupilo do řeckého vzdušného prostoru a zaznamenala ho místní letová kontrola.
- 9.07 SELČ - Kontrolní věž aténského mezinárodního letiště nemůže s kyperským strojem navázat spojení.
- 9.20 SELČ - Letečtí dispečeři upozorňují na situaci své kolegy v Larnace; letoun ještě před vstupem do řeckého vzdušného prostoru hlásil problémy s klimatizací.
- 9.25 SELČ - Řecká kontrola letového provozu situaci oznamuje národnímu záchrannému a vyhledávacímu centru při ministerstvu obrany.
- 9.30 SELČ - Řecký ministr obrany vyhlašuje v souladu se standardním postupem v podobných situacích poplach.
- 9.55 SELČ - Dva bojové letouny F-16 vzlétají, aby boeing lokalizovaly.
- 10.20 SELČ - Piloti bojových letounů lokalizují letadlo nad egejským ostrovem Kea, spojení s piloty kyperského stroje se jim však nepodaří navázat.
- 10.25 SELČ - Piloti stíhacích letounů se přiblížili ke kyperskému stroji a při pohledu do kabiny zjistili, že jeden z pilotů je zřejmě v bezvědomí a druhý nepřítomný. Zaznamenali také, že v letadle byly aktivovány kyslíkové masky.
- 11.05 SELČ - Dopravní letoun havaruje 40 kilometrů severně od Atén.
Zdroj: Právo
Společnost Helios Airways zahájila lety do Prahy minulý rok v březnu. Reagovala tak na zájem Kypřanů o Česko.