Článek
„Přemístění An-225 a flotily menších An-124 bylo naplánováno na 25. únor. Potvrdilo se to 21. února,“ uvedl mluvčí letiště Lipsko/Halle Uwe Schihart. Stojánky však byly na letišti vyhrazeny už od 26. ledna.
Ukrajinské vedení podniku však německý návrh na přelet letadel hned nepřijalo, napsal Bild s odvoláním na ukrajinský list Informator. Generální ředitel podniku Sergej Byčkov, který má vazby na Rusko, se v té době prý soustředil hlavně na to, aby do zahraničí dostal své příbuzné a přátele jako letecké specialisty.
Posádka byla připravená, letadlo natankované
Posádka tvrdí, že chtěla odletět. „Večer před začátkem války posádka a piloti nastoupili do plně natankovaného letadla, ale podle kapitána Dmytra Antonova jim pokyn vrcholových manažerů nedovolil vzlétnout,“ napsal list. To se tedy mělo odehrát 23. února, invaze začala 24. února. Podle mluvčího letiště ale měla letadla dorazit až 25. února, tedy v den, kdy Mrija byla už zřejmě zničená.
Ukrajinci staví novou Mriju. Nahradí tu, kterou zničili Rusové
Legendární letoun zůstal na letišti Hostomel poblíž Kyjeva spolu s dalšími stroji. Podle Dmytra Antonova na vyhrazených místech, která Rusové znali. Zničeny byly všechny funkční stroje, zatímco jiný, dlouho nepoužívaný, zůstal nepoškozený.
„Ti, kteří přišli na letiště, přesně věděli, která letadla fungují a která musejí být vyřazena jako první,“ uvedl kapitán k postupu ruských jednotek, které zamířily na letiště Hostomel hned v první den invaze.
Mrija mohla pomáhat s dodávkami pomoci
Podle Bildu bylo ponechání letadel v Hostomelu plánovanou akcí vedení, které čtrnáct dní před válkou opustilo logistickou základnu Schkeuditz. Vyřazení flotily velkých transportních letadel mohlo zkomplikovat dodávky vojenské pomoci ze Západu.
Ukrajinská tajná služba SBU již dříve uvedla, že někteří zaměstnanci koncernu Antonov bránili ukrajinské armádě organizovat leteckou a pozemní ochranu letiště a způsobili tak zkázu letounu.
Byčkov byl zatčen a hrozí mu 15 let vězení.