Článek
Letoun Airbus 320-200 s číslem letu QZ 8501 odletěl ze Surabaje v 5:35 místního času (23:35 SEČ) a spojení s řídicí věží v Jakartě ztratil 42 minut poté.
Pravidelná linka mezi druhým největším městem Indonésie a Singapurem je podle stanice BBC oblíbená mezi Indonésany, kteří využívají často možnosti nákupů a zábavy v Singapuru.
Na palubě se nacházelo 155 cestujících a sedm členů posádky. Ze seznamu cestujících vyplývá, že naprostou většinu pasažérů, a to 156, tvoří Indonésané, tři cestující jsou Jihokorejci a po jednom občané Singapuru, Malajsie a Francie. Mezi cestujícími je 17 dětí, z toho jedno nemluvně.
Kapitán letounu je podle společnosti zkušený, který měl nalétáno přes 6100 hodin. Než letadlo přestalo komunikovat, požádal kapitán o povolení odchýlit se nepatrně od trasy kvůli hustým mrakům.
Chtěl vystoupat z výšky 9700 metrů na 11 500 metrů, aby se letoun vyhnul mračnům. Podle indonéských zástupců v oblasti panuje špatné počasí a viditelnost je jenom do pěti kilometrů.
Posádka nevyslala žádný tísňový signál, uvedl představitel indonéského ministerstva dopravy Joko Muryo Atmodjo. Upřesnil také, že letadlo se před ztrátou kontaktu nacházelo v prostoru mezi indonéským přístavem Tanjung Pandan a městem Pontianak v provincii Západní Kalimantan na Borneu.
Stroj měl přistát v Singapuru v 01:30 SEČ. Singapurský úřad pro civilní letectví oznámil, že jej řízení letového provozu v Jakartě o zmizení letounu uvědomilo půl hodiny po ztrátě spojení.
Singapur do pátrání zapojil své letectvo a námořnictvo. Pomoc nabídla Malajsie a Austrálie. Malajsie poslala do oblasti lodě a letadlo. Indie má poblíž tři lodě a hlídkovací letadlo.
Žádný signál
Indonéská pátrací a záchranná agentura (Basarnas) oznámila, že nezaznamenala žádný signál z lokačního majáku, který se aktivuje při nárazu nebo v případě pádu letadla do vody. Nespustí se naopak, jestliže letadlo přistane řízeně na vodě.
Společnost AirAsia vlastní ze 49 procent malajsijská společnost AirAsia, která patří malajsijskému podnikateli Tonymu Fernandesovi. Ten oznámil, že se vydává do Surabaje, aby podpořil pátrací operace. Skupina AirAsia má pobočky také v Thajsku, v Indii a na Filipínách. Funguje od roku 2002 a neměla za tu dobu žádnou nehodu.
Pohřešovaný dvoumotorový Airbus byl vyroben před šesti lety a má za sebou 13 600 letů a 23 tisíc letových hodin.
Letos v březnu zmizelo na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě a rozsáhlé pátrání po něm zůstává stále bez výsledku. Stroj se podle oficiální verze 8. března zřítil v jižní části Indického oceánu západně od pobřeží Austrálie poté, co se z neznámých důvodů odklonil od své trasy.
Malajsijská vlajková společnost brzy poté ztratila další letadlo, když 17. července byl let MH17 sestřelen nad povstaleckou východní Ukrajinou a zahynulo všech 298 lidí na palubě.