Hlavní obsah

Masová výroba sportovních hidžábů má přivést ke sportu více muslimek

Novinky, zkr

Americká firma Nike vyrábějící sportovní oblečení a potřeby se zaměřila na muslimské ženy a představila sportovní verzi jejich tradičního šátku hidžáb. Cílem je umožnit sportovat více závodnicím z arabského světa. Prodávat by se měl začít příští rok na jaře. Přesto, že na trhu už podobné produkty existují, tentokrát je to poprvé, kdy se sportovní hidžáb bude vyrábět masově, uvedla agentura AP.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Muslimky se mohou díky sportovnímu hidžábu zapojit do sportováníVideo: Nike, AP

Článek

Nový šátek je lehký, pohodlný a prodyšný. Firma při jeho vývoji spolupracovala s muslimskými atletkami, mimo jiné se vzpěračkou Amnou Al Haddadovou ze Spojených arabských emirátů, její krajankou, krasobruslařkou Zahrou Lariovou či egyptskou triatlonistkou Manal Rostomovou.

Řada sportovních asociací však nošení hidžábů při závodech zakazuje. Jednou z nich byla až dosud i Mezinárodní basketbalová federace (FIBA). Podle jejích zástupců to bylo z bezpečnostních důvodů, aby o šátek nezavadila některá z protihráček a nezranila se.

Ve čtvrtek však federace oznámila průlomové rozhodnutí, které po dvaceti letech zákaz nošení hidžábů, turbanů či burek ruší. Basketbalistky tak budou moct z náboženských důvodů nosit pokrývky hlavy podle nového pravidla, které vstoupí v platnost 1. října letošního roku.

„Nové pravidlo vychází z toho, že tradiční dress cody v některých zemích vyžadovaly zakrytí hlavy či celého těla, což bylo neslučitelné s předchozím pravidlem FIBA,” uvádí se v jejím prohlášení.

Inspirace pro mladé

Své zkušenosti s dosavadním zákazem má i sedmadvacetiletá Asma Elbadawiová. Ta hraje basket za Bradford Cobras v severní Anglii. V hidžábu se ale zatím může účastnit jen nižších soutěží, elitní ligové a mezinárodní zápasy jsou jí zapovězeny kvůli zatím stále platnému zákazu FIBA.

Foto: Novinky

Oděvy žen v muslimských zemích

„Pokud vytvoříme něco odlišného, pak mohou i mladé dívky aspirovat na to být jiné, sportovat, dělat v životě to, co chtějí,“ sdělila Elbadawiová. Podle některých islámských konzervativců by totiž ženy neměly sportovat vůbec.

Společnost Nike ale není první, která přichází s takovýmto výrobkem. Třeba značka Modestly Active uvedla na trh sportovní hidžáb už v roce 2011 a o rok později se v něm objevily sportovkyně na olympijských hrách v Londýně.

Související témata:

Výběr článků

Načítám