Článek
Přes 400 metrů dlouhá kontejnerová loď o hmotnost 220 tisíc tun zablokovala Suezský průplav 23. března. Vyprostit se ji podařilo po šesti dnech, kdy blokovala provoz v obou směrech a kdy zhruba 400 lodí muselo čekat opodál. SCA posléze obří kontejnerovou loď držela ve Velkém Hořkém jezeru mezi severní a jižní částí průplavu.
„Začne se připravovat uvolnění plavidla,” uvedl v prohlášení Faz Peermohamed ze společnosti Stann Marine, která zastupuje majitele lodi, japonskou společnost Shoei Kisen, a její pojistitele. SCA uvedla, že dohoda o vyrovnání bude podepsána ve středu během slavnostního ceremoniálu. Jeho účastníci budou přihlížet odplutí lodi.
Uhraďte miliardu dolarů, jinak neodjedete. Egypt zadržel loď, která zablokovala Suez

Egyptský soud dnes dříve odročil jednání ve sporu o odškodnění na 11. července, aby umožnil správě kanálu a majiteli lodi finalizovat dohodu, uvedly soudní zdroje a právní zástupce. Shoei Kisen a její pojistitelé minulý měsíc informovali, že dosáhli rámcové dohody se Správou Suezského průplavu.
SCA požadovala odškodné 916 milionů USD (19,5 miliardy Kč) na pokrytí záchranných prací, poškození pověsti a ušlých příjmů. Později požadavek snížila na 550 milionů USD. Japonský majitel a jeho pojistitelé výši odškodného a zadržení lodi zpochybnili. Ani SCA ani společnost Stann Marine neuvedly podrobnosti o vyrovnání.
Začíná obří právní boj o náhradu škod za ucpaný Suez

Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19 tisíc lodí. Pro Egypt je Suezský průplav důležitým zdrojem devizových příjmů.