Článek
„Kontaktovala mě agentura, abych sdílel výměnou za finanční odměnu články, které by diskreditovaly vakcínu Pfizer... Tyhle lidi (a nevím, kdo za tím stojí) platí influencerům/umělcům za propagandu a dezinformace," napsal na twitteru youtuber Sami Ouladitto, který obvykle tvoří zábavná videa.
Nabídku influencerům, které na sociálních sítích YouTube a TikTok sledují vysoké počty lidí, poslal kdosi, kdo vystupoval jako zástupce reklamní agentury Fazze z Londýna. Email vyzýval influencery, aby ve svých videích tvrdili, že po podání vakcíny Pfizer se umírá třikrát častěji než po AstraZenece. Vše měli podat jako vlastní názor a video nemělo vypadat jako reklama.
Odložení druhé dávky Pfizeru vytváří víc protilátek, ukázala studie
Podle zjištění webu numerama.com firma Fazze v britském rejstříku firem neexistuje. Na londýnské adrese uvedené na webu sídlí 177 firem, Fazze ale mezi nimi není. Adresa z webu po mediální odezvě zmizela. Jedinou zaměstnankyní Fazze je Francouzka, která studovala v Rusku. Na žádost BFM TV o komentář firma neodpověděla.
K případu se naopak vyjádřila firma AstraZeneca, která uvedla, že s celou kampaní nemá nic společného a „rozhodně odsuzuje veškeré pokusy o podrytí důvěryhodnosti všech vakcín".
První dávku má za sebou už 20 milionů Francouzů
Podle BFM TV by skutečný zadavatel kampaně mohl pocházet z Ruska, protože kampaně na podporu ruské vakcíny Sputnik V používaly stejné argumenty. Taktéž kritizovaly vakcínu Pfizer/BioNTech a podporovaly AstraZeneku, ruskou vakcínu otevřeně nepodporovaly, ale spíše šířily "protiočkovací" náladu a opíraly se o falešné statistiky, píše BFM TV.
Záležitostí už se začalo zabývat francouzské ministerstvo zdravotnictví.