Článek
Středeční verdikt, o němž ve čtvrtek informovala agentura AP a který zatím není pravomocný, je první svého druhu v Itálii. Vítají ho zejména lidskoprávní organizace, které dlouhodobě kritizují vracení migrantů do Libye, kde jim podle nich v detenčních centrech hrozí nelidské zacházení.
Loď Asso Ventotto, jejíž kapitán Giuseppe Sotgiu byl ve středu v Neapoli odsouzen, fungovala jako pomocné plavidlo ropné plošiny ve Středozemním moři nedaleko Tripolisu. Tu provozují společně italská firma ENI a libyjská národní ropná společnost (NOC).
Italská zásobovací loď zachránila 65 migrantů mířících z Libye do Evropy
Koncem července 2018 kapitán lodi zaznamenal volání od libyjské pobřežní stráže, aby pomohl migrantům na vratkém člunu nedaleko plošiny. Kapitán s posádkou stovku běženců zachránil a posléze je předal libyjské pobřežní stráži.
Podle kapitánova obhájce migranti neprotestovali proti tomu, že byli předáni Libyjcům, kteří je pak převezli do nejbližšího přístavu (Tripolisu). Obžaloba nicméně tvrdí, že posádka italské lodi nezjistila stav běženců (pět žen bylo těhotných) a nezeptala se jich, zda chtějí žádat o azyl. Kapitán Sotgiu tak dostal rok vězení za „opuštění nezletilých a zranitelných".
Maďaři zadrželi na hranicích rekordní počet migrantů
Už v roce 2012 prohrál italský stát spor u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku kvůli tomu, že jeho pobřežní stráž v roce 2009 předala libyjským úřadům migranty zadržené na moři, uvedla AP. Kvůli špatnému zacházení v libyjských zadržovacích střediscích tak Itálie podle soudu porušila několik článků Evropské úmluvy o lidských právech.