Článek
Koizumi v reakci na protesty těchto zemí uvedl, že jde o vnitřní záležitost Japonska. Svatyni prý navíc navštívil jako prostý občan, nikoli jako premiér. Premiérovy návštěvy tohoto chrámu vždy vyvolávají v Japonsku i v zahraničí nesouhlasné reakce, jelikož svatyně je především v asijských zemích spojována s novodobým japonským militarismem a nacionalismem.
Mezi uctívanými milióny padlých od občanské války roku 1853 je totiž i 14 odsouzených válečných zločinců, z nichž někteří byli po druhé světové válce popraveni.
Jihokorejský ministr zahraničí Pan Ki-mun povolal japonského velvyslance v Soulu, aby mu vyjádřil "hluboké znepokojení a zklamání" nad premiérovým jednáním. V letech 1910-1945 Japonsko Koreu okupovalo.
Mluvčí korejského prezidenta Ro Mu-hjona uvedl, že Koizumi tímto riskuje zrušení plánovaného japonsko-korejského sumitu. Bývalé oběti japonského válečného teroru nedávno také kritizovali způsob, jakým japonské učebnice prezentují válku a zejména válečné zločiny.
Čína ruší schůzku diplomatů
Prostřednictvím svého velvyslance vznesla kategorický protest proti této "provokaci" také čínská vláda. Bez udání důvodu dokonce zrušila schůzku čínského diplomata s jeho japonským protějškem, která se měla týkat severokorejského jaderného programu.
Před japonskou ambasádou v Pekingu demonstrovaly desítky lidí. "17. října, v den vítězného návratu pilotované kosmické lodi Šen-čou-6, který čínský lid oslavuje, je Koizumiho návštěva ve svatyni Jasukuni těžkou provokací vůči čínskému lidu," prohlásil čínský velvyslanec Wang Ji.
Japonský premiér bude muset na sebe vzít "historickou odpovědnost za zhoršení čínsko-japonských vztahů", upozornil. Japonsko Čínu za druhé světové války okupovalo. Proti akci japonského premiéra protestoval také Tchaj-wan, který byl Japonskem kolonizován v 19. století. Koizumi navštívil svatyni již pětkrát od nástupu do úřadu v dubnu 2001.