Článek
Úkolem příslušného zařízení, kterým jsou už vybaveny bojové letouny, je odvracet rakety, jež by na ně mohly mířit.
Jedná se už měsíce
O tom, že se izraelská letecká společnost El Al chystá jako první na světě zavést tuto technologii, se psalo již loni v listopadu, kdy letoun izraelského dopravce Arkia s 261 pasažéry v Keni těsně minuly dvě rakety ruské výroby SAM. Šéf izraelského letectva Dan Haluc tehdy dokonce tvrdil, že několik strojů již touto ochranou vybaveno je.
Exministr dopravy Efraim Sne uvedl, že jeho země oslovila výrobce letounů Boeing a Airbus se žádostí, aby bylo možné protiraketovou ochranu do civilních strojů montovat. "Vyhodnocujeme všechny možnosti z vojenské oblasti přenosné na civilní letadla," řekl deníku The Times Geoff Want, bezpečnostní poradce BA.
Novinka se prodraží
Podle listu však úvahy o této možnosti doprovázejí spory. Část vedení firmy se obává, že falešné poplachy v systému by mohly vyvolat chaos na letištích. Kromě toho cena zůstává vysoká. BA se 300 stroji by musela zaplatit za ochranu jediného letadla 840 tisíc eur (asi 25 miliónů korun). John Malcolm, mluvčí australských aerolinií Qantas, které patří částečně BA, uvedl, že "dokonalejší ochrana na letištích je lepší než ochrana ve vzduchu".
Sovětské rakety SAM patří spolu s americkými Stingery k výbavě řady povstaleckých a teroristických skupin v celém světě. Ochrana proti těmto raketám odpalovaným z ramene a naváděným na cíl teplem letadlových motorů spočívá v odpalování světlic, které svým žárem střelu odkloní od zamýšleného cíle.