Článek
Důvodem jsou silné obavy, že by se voda mohla dostat do útrob hořícího trajektu a převrhnout jej nebo jej poslat ke dnu. Obojí by se podle expertů rovnalo ekologické katastrofě.
„Oheň stále hoří. Teplota na palubě zůstává velmi vysoká a uhasit plameny je obtížné,“ informoval podle serveru RTL mluvčí nizozemské pobřežní stráže Edwin Granneman s tím, že vítr a mořské proudění unášely plavidlo západním směrem.
Loď je nyní 16 kilometrů od ostrova Terschelling. Pobřežní stráž nevylučuje, že požár na lodi by mohl trvat ještě několik dní nebo i týdnů.
A cargo ship headed for Singapore and carrying nearly 3,000 automobiles — about 300 of them made by Mercedes-Benz — is on fire off the coast of the Netherlands https://t.co/lSPdiJERZu pic.twitter.com/KBnS9AWPju
— Bloomberg TV (@BloombergTV) July 27, 2023
Dvě vlečné lodě s pomocí kabelu mezitím drží zasažené plavidlo v co největší vzdálenosti od Waddenského moře. Jde o 500 kilometrů dlouhou a 20 kilometrů širokou pobřežní část Severního moře mezi Frískými ostrovy a pevninou Nizozemska, Německa a Dánska.
Části Waddenského moře jsou od roku 2009 na seznamu světového přírodního dědictví UNESCO, zejména kvůli jeho nesmírné ekologické hodnotě a výskytu ohromného množství živočichů, především ptáků.
Problémem podle záchranářů je, že zmíněné kabely jsou příliš slabé na to, aby bylo možné hořící loď o délce 200 metrů a váze 18 500 tun aktivně odtáhnout do větší vzdálenosti od chráněné oblasti. Od Waddenského moře se nyní loď nachází pouze několik desítek kilometrů.
Rejdařská společnost mezitím upřesnila, že na palubě plavidla je 3783 aut, nikoli jen 2857, jak původně informovala nizozemská pobřežní stráž. Ve 25 případech jde o elektromobily. V jednom z nich požár propukl, když explodovala jeho baterie. Plameny rychle přeskočily na ostatní náklad.
Posádku tvořilo 23 lidí, většinou Indů. Jeden námořník zahynul a zbývajících 22 utrpělo zranění, když ve spěchu hořící plavidlo opouštěli skokem do vody nebo při evakuaci s pomocí vrtulníku.