Článek
Facebook zakročil až poté, co na zjevné porušení zásad ve čtvrtek upozornil novinář Judd Legum na svém webu Popular Information. „Asi 12 hodin poté, co byl tento článek zveřejněn, potvrdil zástupce Facebooku, že stovky reklam Trumpovy kampaně porušovaly jeho pravidla. Facebook uvedl, že reklamy deaktivoval,” napsal Legum.
Série reklam ve jménu amerického prezidenta cílila na ženy ve státě Texas následujícím sdělením: „Naše fantastická první dáma Melania za den slaví narozeniny a já pro ni chci udělat něco výjimečného. Naším cílem je, aby milion Američanů podepsal přáníčko a popřál Melanii vše nejlepší.” Každá z reklam sponzorovaných skupinou Trump Make America Great Again Committee byla adresována „dámám” v jistém texaském městě.
Zásady pro inzerci na facebooku však neumožňují „uvádět či naznačovat osobní vlastnosti” adresátů. Reklama je tak například může nabádat, aby se seznámili se seniory, formulace „seznamte se s dalšími seniory” je však nepřijatelná. Z facebookové „knihovny reklam” je patrné, že Trumpova kampaň nyní v materiálech týkajících se narozenin první dámy vypustila původní oslovení a nahradila jej prostým „Pozor!” V dalších materiálech určených pro voliče ve státě Missouri podle Popular Information doplnil volební štáb titulek o slova „...a pánové”.
Facebook loni ohlásil přísnější regulaci politické reklamy na své platformě, avšak není zcela jasné, jak monitoruje dodržování pravidel o jejím obsahu. Legumovi společnost sdělila, že její systém pro kontrolu reklam „se opírá především o automatizované nástroje, které srovnávají reklamy s příslušnými pravidly”. Trumpův tým prý provozovatel sociální sítě upozornil, aby svou inzerci zásadám přizpůsobil.
„Jaký je ale smysl pravidel Facebooku, jestliže nejsou vymáhána ještě před publikací? Za aktuálního stavu vám v nepravděpodobném případě, že vás chytnou, řeknou, abyste problém napravili. Nic vás nenabádá k tomu, abyste pravidla dodržovali od začátku,” komentoval záležitost Legum.