Článek
O odvolání potápěčů informoval v osm ráno mluvčí záchranářů Luca Cari. Podle něj posun lodi o několik centimetrů představuje nebezpečí pro žabí muže pracující v zatopených částech lodě.
Potápěči tam pátrají po dalších tělech obětí. Zatím není jasné, kdy se na loď vrátí.
"Vyhodnocujeme, zda (vrak) získal nový opěrný bod, abychom věděli, jestli pokračovat. V tuto chvíli se k němu nemůžeme ani přiblížit," řekl AFP mluvčí hasičů Luca Cari.
Loď se posunula už v pondělí asi o deset centimetrů a hrozilo, že by mohla sklouznout z útesu do sedmdesátimetrové hloubky. Na vině bylo bouřlivé moře.
To se v úterý uklidnilo, ale ve středu se opět čekají vlny vysoké přes metr.
Nepředpokládá se, že by v lodi byl ještě nějaký přeživší. Všechny části plavidla, které nejsou zatopeny, už byly prozkoumány. Během středy by se mělo začít s odčerpáváním nafty z nádrží. Je jí tam 2400 tun. Odčerpávání má trvat dva až čtyři týdny. Po něm se rozhodne, co dál s vrakem, zda se rozřeže, či odtáhne. [celá zpráva]
Pasažéry nezachránil kapitán, ale druhý důstojník
Kapitán ztroskotané lodi Francesco Schettino, který má domácí vězení, před soudem v úterý zopakoval, že jeho postup zachránil stovky, ne-li tisíce životů. [celá zpráva]
Rozkaz k opuštění lodi ale nedal, o něm rozhodl v době nepřítomnosti kapitána druhý důstojník Roberto Bosio.
Z vyjádření členů posádky plyne, že právě druhý důstojník Bosio nařídil spustit záchranné čluny, protože podle něj už nešlo déle čekat, uvedl list Guardian. Kapitán Schettino naopak ignoroval zprávy o tom, že voda rychle zaplavuje podpalubí a dostala se do strojovny i do generátorů.
Mladší důstojník v prohlášení uvedl: „Během prvních čtyřiceti minut po nárazu zůstala loď rovně. Mohli bychom spouštět záchranné čluny na obou bocích. Mohli bychom dosáhnout souše bez toho, abychom si namočili nohy."