Článek
Obraz Ecce Homo, namalovaný v posledních temných a zoufalých letech života italského mistra, se dostal na titulní stránky novin po celém světě poté, co si ho odborníci z muzea všimli v aukčním katalogu a zavolali na španělské ministerstvo kultury, aby se podělili o své podezření, že obraz byl chybně připsán.
Přestože aukční síň označila plátno jako dílo z okruhu španělského malíře 17. století José de Ribery, odborníci nepochybovali o tom, že ve skutečnosti pochází ze štětců Michelangela Merisiho da Caravaggia, připomněl list The Guardian.
Poté co ministerstvo kultury na dílo uvalilo zákaz vývozu, se odborníci pustili do pečlivého zkoumání a restaurování obrazu o rozměrech 111 × 86 cm.
Od té doby se ukázalo, že dílo původně vlastnili španělští místokrálové v Neapoli, od nichž přešlo do sbírky krále Filipa IV. V roce 1823 se dostalo do rukou rodiny Pérez de Castro, od jejichž potomků jej koupil současný majitel. Podle zpráv španělských médií je majitelem britský občan žijící ve Španělsku, který za Caravaggia zaplatil 36 milionů eur (887 milionů eur), připomíná BBC.
Od úterý si návštěvníci muzea budou moci prohlédnout zbičovaného a zarmouceného Krista, ustaraného a váhajícího Piláta Pontského a římského vojáka svírajícího rouchu rudé jako krev, která stéká z trnové koruny. Malíř na něm potvrdil mistra techniky zvané šerosvit - použití dramatického osvětlení, díky němuž objekty na plátně jako by ožily.
Buřič a rváč na útěku
David García Cueto, vedoucí oddělení italského a francouzského malířství muzea Prado před rokem 1800, uvedl, že Ecce Homo vypovídá o Caravaggiových posledních letech na útěku, kdy uprchl z Říma, aby se vyhnul možné popravě poté, co v roce 1606 smrtelně zranil muže ve rvačce, a cestoval do Neapole, na Sicílii a Maltu.
Dodal, že nově nalezený obraz nabízí nejen dialog s dalšími Ecce Homos v Pradu – od Tiziana a Murilla - ale také fascinující srovnání s Caravaggiovým obrazem David s hlavou Goliáše, namalovaným kolem roku 1600, který je součástí stálé sbírky Prada.