Článek
„Výsledek je dobrý pro naši zemi, má konzervativní pečeť. Žádné nové daně a dluhy,“ hodnotil dohodu stran generální tajemník Merkelové CDU Hermann Gröhe.
Vyjednavači SPD si naproti tomu vydobyli zavedení minimální hodinové mzdy 8,50 eura od roku 2015 a nižší věkovou hranici pro odchod do důchodu.
Jeden ze sporných bodů bylo také zavedení dálničního mýtného pro osobní auta, které by se týkalo cizinců. To požadovala také páteřní strana Merkelové CDU, bavorská CSU. Strana bavorského premiéra Horsta Seehofera ovšem počítá s tím, že němečtí řidiči by si mohli poplatek odečíst z daní. Návrh má podporu veřejnosti.
Zpoplatnění německých dálnic se dotkne také například motoristů z Česka, kteří při cestách na jihozápad chtěli ušetřit za dálniční známky a když mířili do Itálie nebo Švýcarska, vyhnuli se úplně nebo zčásti Rakousku (kde se za použití dálnic platí) a jeli raději přes Německo.
Zatím není jasná možná výše poplatků, které podle dohody nemají zatížit německé řidiče, což nevylučuje přijetí plánu Seehoferovy CSU. Platit by mohly po roce 2014, kdy by měl být přijat příslušný zákon. Schválení podléhá podmínce, že norma bude v souladu s evropským právem. Právníci Evropské komise už dříve návrh označili za protiprávní.
Koaliční smlouvu musí ještě potvrdit celá členská základna SPD. Referendum by se mělo uskutečnit do tří týdnů.