Článek
Videoklip RT se odehrává ve třech letech. Na Štědrý den 2021, kdy je vše ještě v pořádku, dostane dívka ve vyhřátém a osvětleném bytě od rodičů jako dárek křečka s mašličkou.
Střih o rok později: v bytě je tma a křeček běžící v kole generuje alespoň nějakou elektřinu k rozsvícení vánočního stromku. To je podle představ Rusů současná realita v evropských zemích.
V roce 2023 pak rodina mrzne v bytě u štědrovečerní večeře a po polévce otec vytáhne z úst křečkovu mašličku. Matka pak gestikuluje, aby dceři nic neříkal.
Reklama na ruskou bídu: Jděte zabíjet a nechat se zabít. Vaše dítě bude mít na iPhone
Celý absurdní klip trvá krátce přes minutu a je zakončen sloganem „Šťastné rusofobní Vánoce! Pokud vám vaše média neříkají, kam tohle směřuje, RT spustíte přes virtuální privátní síť“.
Míří na Rusy
Ačkoli je video podle závěrečné zprávy určené lidem v Evropě, je jasné, že Evropané vědí, že elektřinu mají, a křečky nekonzumují. Mnohem pravděpodobněji je klip zacílen na domácí publikum. Má Rusům ukázat, že si nemají na nic stěžovat, protože v porovnání s chudáky Evropany si nežijí špatně. A to navzdory tomu, že v Evropě se situace nijak dramaticky nezměnila, jak video naznačuje.
Jedná se o další „poselství“ ruské propagandy. Už v září se na sociálních sítích objevilo video, na kterém Gazprom věštil Evropě bez plynu dobu ledovou. Ukázalo se však, že se jednalo o falešné video, se kterým plynárenský gigant neměl nic společného. Tentokrát ale reklama pochází přímo z dílny státní televize.
Nutno dodat, že bizarní vánoční poselství přináší RT rok co rok. Loni například bylo o toleranci a „progresivních západních trendech“ a bylo zaměřené na gender a sexuální diverzitu. Takže se ve videu například sněhulák rozhodoval o svém pohlaví.
V roce 2017 pak RT natočila vánoční reklamu, ve které ruští kyberzločinci hackli Vánoce.