Článek
„Francie se stane první zemí na světě, která vydá zákony omezující excesy ultrarychlé módy,“ nechal se po schválení zákona parlamentem slyšet francouzský ministr pro životní prostředí Christophe Béchu.
Na které konkrétní firmy by přitvrzení pravidel dopadlo, zatím není jasné. Nejvíce se ve Francii v této souvislosti mluví o asijských značkách jako Shein či Temu, ale zmiňují se i evropské společnosti jako Zara či H&M.
Co přesně do kategorie sankcionované ultrarychlé módy Francie zařadí, by měla určit až dodatečná vyhláška, pokud zákon vstoupí v platnost.
Francie bude lidem přispívat na opravy obuvi i oblečení
Posuzovat se však budou kritéria, jako je objem vyrobeného oblečení či rychlost rotace nových kolekcí.
Z právního hlediska se nicméně novela může ukázat jako mimořádně sporná, zejména pokud se prokáže, že primárním cílem francouzské vlády není ekologie, ale pomoc domácím výrobcům, upozornili experti citovaní módním magazínem Vogue.
Oblíbeného trendu „unboxing“ videí, při nichž se často představují kousky z nových kolekcí oblečení, se při tažení proti ultrarychlé módě po svém chopil mladý poslanec Antoine Vermorel-Marques za konzervativní Republikány.
honestly policymakers should take notes from Antoine Vermorel-Marques' fake Shein haul vid to introduce a tax on fast fashion.
— katie robinson 🤍 (@katieerobinson_) March 6, 2024
engaging as hell, did it in a way that had tiktok AGREEING with him (for the most part) when that’s Shein’s main platform, and v succinct. pic.twitter.com/sJv5vH7goy
„Viděl jsem všechna ta videa, která mě přiměla k objednávce. Takže pojďme otevřít první balíček. Jsou to boty ošetřené ftaláty, látkami, které působí jako endokrinní disruptory a které mohou způsobit sterilitu,“ parafrázuje ve videu zveřejněném na platformě Tik Tok styl, jakým módní influenceři promlouvají ke svým sledujícím.
Výrobci ultrarychlé módy by podle návrhu zákona měli povinnost informovat zákazníky o dopadu své produkce na životní prostředí.
Od příštího roku se přitom počítá se zavedením poplatku zohledňujícího ekologickou stopu ultrarychlé módy ve výši pěti eur za kus oblečení, který má do roku 2030 vzrůst až na 10 eur. Poplatek nicméně nebude moci být vyšší než 50 procent ceny kusu oblečení.
Peníze vybrané na těchto poplatcích mají být následně použity na dotování výrobců udržitelné módy, podotkla agentura AFP s tím, že několik domácích francouzských oděvních značek již pod tlakem levné konkurence ze zahraničí vyhlásilo bankrot.
Hlavní argument předkladatelů zákona se ale týká dopadů na životní prostředí.
Na obyvatele 48 kusů nového oblečení každý rok
„Textilní odvětví je nejvíce znečišťujícím průmyslem,“ řekla podle AFP poslankyně Anne-Cecile Viollandová z koaliční strany Horizons s tím, že tento sektor je odpovědný za 10 procent emisí skleníkových plynů a je hlavním znečišťovatelem vody.
Politička přitom ukázala konkrétně na čínskou společnost Shein s tím, že vyrábí „7200 nových typů oblečení každý den“.
Ve Francii se ročně vyhodí odhadem 700 tisíc tun oblečení, z nichž se jen třetinu daří recyklovat a zbývající dvě třetiny končí na skládkách.
Podle ekologické organizace Refashion se za 10 let počet oděvů prodaných ročně ve Francii zvýšil o miliardu na 3,3 miliardy (více než 48 na obyvatele).
Francouzská vláda se o reformu tamního obchodu s módou snaží dlouhodobě.
Od loňského října v této zemi například mohou lidé tamní úřady žádat o vrácení šesti až 26 eur (zhruba 150 až 600 Kč) z nákladů, které prokazatelně měli s opravami obuvi u ševců či oděvů v krejčovských dílnách, které se do programu zapojí.
„Vláda na tyto pobídky vyčlenila 154 milionů eur (téměř 3,9 miliardy Kč) na pět let,“ prohlásil loni Bérangère Couillard, státní tajemník pro ekologii.