Článek
„Po vyhodnocení všech faktů a okolností vedoucích k tragédii došli vyšetřovatelé k závěru, že posádka byla vybrána V. Timofejevem nezákonně v rozporu s pravidly bezpečnosti letecké dopravy. V době katastrofy neměla právo vykonávat samostatné lety,“ řekl agentuře Interfax představitel prokuratury Vladimir Markin. Upřesnil, že druhý pilot nezavršil přeškolení na typ Jak-42, a neměl tedy právo s ním létat s cestujícími.
Timofejev podle něj selhal při kontrole výcviku pilotů. Přestože pilot neměl ukončeno přeškolení, v rozporu se zákonem mu dovolil létat: „V. Timofejevovi bylo dostatečně známo, že neprošel výcvikem, a neměl tedy všechny schopnosti pro uskutečnění bezpečného letu.“
„V době mezi 5. a 17. zářím 2011 měla posádka projít školením o rozdělení úloh mezi členy posádky. Za takové situace neměl Timofejev právo umožnit posádce letět s pasažéry a jeho víra ve schopnosti posádky při plnění úkolů vedla ke katastrofě, při níž zahynulo 44 lidí, ke které by jinak nedošlo.“
Testy prokázaly, že za pád stroje mohla chyba pilotů. Pilot měl během startu nohy na brzdě. Důvodem je, že u stroje Jak-42 mají spočívat při startu na zemi a ne na podložce jako u staršího typu Jak-40. Pilot, který neprodělal úplné přeškolení, zřejmě ze zvyku ze staršího typu dal nohy na brzdový pedál a opřel se o ně, aby mohl přitáhnout knipl. [celá zpráva]
Podle některých verzí jeden z pilotů brzdil a druhý se pokoušel o start. [celá zpráva]
Firmě Jak-servis byla po katastrofě odebrána licence. [celá zpráva]
V troskách letounu zahynulo 7. září 44 lidí včetně českých hokejových reprezentantů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka. Přežil jen palubní inženýr Sizov. [celá zpráva]