Hlavní obsah

Za pád letadla u Amsterdamu mohou nizozemské úřady, tvrdí Turci

ANKARA/AMSTERDAM

Středeční zřícení tureckého letounu v Nizozemsku nejspíš způsobila náhlá turbulence, kterou vyvolalo velké letadlo přistávající příliš těsně před strojem Turkish Airlines. Uvedli to v pátek představitelé tureckého sdružení pilotů TALPA. Odmítli tvrzení nizozemských vyšetřovatelů, že tragédii asi zavinil problém s motorem letounu.

Foto: Paul Vreeker/United Photos , Reuters

Záchranáři pomáhají pasažérům, kteří přežili zřícení letadla tureckých aerolinií u Amsterdamu.

Článek

Podle představitelů TALPA se objevila informace, že jistý letoun typu Boeing 757 ve středu přistával na amsterodamském letišti Schiphol jen dvě minuty před tureckým Boeingem 737-800, který havaroval.

"Pokud je to tak, pak pochybili letečtí dispečeři a představitelé nizozemského letectví. Pro takové otázky (jako odstupy při přistávání) jsou mezinárodní limity," řekl předseda sdružení TALPA, kterého na svých internetových stránkách citoval turecký nezávislý deník Hürriyet.

Prudká několikaminutová minitornáda mohou náhle vzniknout v ovzduší, kde prolétlo malou rychlostí velké proudové letadlo. Druhému letadlu v takovém případě prý hrozí ztráta kontroly řízení. Dispečeři dělají mezi letouny takové intervaly, aby se následkům podobných nebezpečných turbulencí předešlo. Šéf sdružení tureckých pilotů také uvedl, že letoun klesal k zemi velmi rychle, což se podle něj při zastavení motorů neděje.

Motory fungovaly krátce před pádem i podle přeživších cestujících. "Přibližovali jsme se v podivném úhlu. Cítil jsem, že pilot přidal plyn," citovala agentura AP Henka Heijlooa. Domníval se, že pilot se asi pokouší přerušit přistání a opět vzlétnout, protože se zvedla příď letadla. O maximálním zesílení chodu motorů krátce před pádem vypověděl i přeživší Fred Gimpel.

Podle Nizozemců se mohl porouchat motor

Vedoucí nizozemských vyšetřovatelů Pieter van Vollenhoven ve čtvrtek naopak prohlásil, že zřícení tureckého letounu způsobil pravděpodobně problém s motorem. Selhání motorů je jen jednou z možných variant, zdůraznila mluvčí nizozemských bezpečnostních služeb Sandra Groenendalová.

Objevily se také zprávy, že turecký boeing měl technické problémy již v předchozích letech i krátce před středečním letem z Istanbulu do Amsterodamu. Při letu 18. února se prý poškodilo zařízení na křídlech letadla, které brzdí při přistávání, a bylo narychlo opraveno. V pondělí 23. února se na stejném stroji porouchala výstražná světla, což vedlo ke zrušení tehdejšího letu. Porucha byla odstraněna stejný den a letoun ve středu odletěl do Amsterdamu.

Společnost Turkish Airlines odmítla tvrzení, že její letoun měl před letem do Amsterdamu technické problémy.

Havárie tureckého boeingu u Amsterdamu

Boeing Turkish Airlines ze zatím neznámých důvodů ve středu těsně před přistáním ztratil výšku, dopadl v 10:31 SEČ nedaleko obydlené oblasti na zorané pole, rozlomil se na tři kusy, ale nevzňal se. Na palubě bylo 128 cestujících a sedmičlenná posádka. Devět lidí zahynulo a přes 80 utrpělo zranění, 63 lidí je stále v nemocnici, šest osob je v kritickém stavu.

Výběr článků

Načítám