Článek
Ferre tvrdí, že všechny bezpečnostní systémy fungovaly, ale pro případ, že by selhaly, má strojvedoucí k dispozici přesný plán postupu v takové situaci.
Železniční odbory ale stále varují před předčasnými závěry a upozorňují, že viníkem nehody mohla být i nedostatečná zabezpečovací technika.
Strojvedoucí odmítá vypovídat
Španělská policie 52letého strojvedoucího, který nehodu přežil a je hospitalizován s lehčím zraněním, formálně zadržela pro podezření z nedbalosti při řízení vlaku. Muž ale podle policie odmítá vypovídat. Jeho výpověď by přitom měla vyšetřování výrazně posunout. Podezřelý, který je pod policejním dohledem, bude co nejdříve předveden před soudce, uvedla v pátek policejní mluvčí.
Při havárii podle nové bilance zemřelo 78 lidí a 178 osob se zranilo.
Vedení společnosti Renfe uvedlo, že havarovaný vlak před cestou prošel standardní technickou prohlídkou. Vlak vyrobený v letech 2007 až 2009 byl v roce 2012 přestavěn na dieselový pohon a na trati mohl jet až dvousetkilometrovou rychlostí. Dopravce zároveň informoval, že strojvedoucí Francisco José Garzón byl zaměstnancem s třicetiletou praxí, který z Madridu na severozápad Španělska jezdil déle než rok.
Odbory železničních strojvůdců Semaf upozornily, že nehodě mohl zabránit moderní zabezpečovací systém ETCS, který sleduje rychlost vlaku a dokáže soupravu zabrzdit. Ten sice na vysokorychlostní trati z Madridu funguje, ale těsně před Santiagem končí a dál - tedy i v místě nehody - funguje starší systém ASFA. Ten podle šéfa odborů vlak při překročení povolené rychlosti automaticky nezastaví, pouze upozorní strojvedoucího.