Článek
Continental Airlines má podle verdiktu zaplatit milión eur (asi 25 miliónů korun) jako náhradu škody společnosti Air-France a dalších 200 000 eur (asi pět miliónů korun) jako pokutu za zavinění havárie nadzvukového letadla. Proti rozsudku se společnost odvolala, uvedla ČTK.
Z letadla DC-10 tohoto dopravce odpadla titanová lamela, která protrhla pneumatiku o chvíli později startujícího supersoniku. Její kusy prorazily palivové nádrže a Concorde vzplál.
Spolu s Continentalem byli souzeni ještě dva zaměstnanci aerolinek a tři francouzští úředníci.
Dvaačtyřicetiletý John Taylor byl za špatnou fixaci lamely odsouzen k podmíněnému trestu vězení v délce 15 měsíců. Jeho jednasedmdesátiletý šéf Stanley Ford byl zproštěn viny. Stejně tak byli uznáni nevinnými tři bývalí představitelé francouzského civilního letectví.
Americká letecká společnost byla obviněna poté, co se objevilo podezření, že titanový díl prorazil pneumatiku startujícího concordu.
Ze startujícího DC-10 Continentalu, který vzlétl čtyři minuty před concordem, odpadla 43 centimetrů dlouhá titanová lamela o hmotnosti čtyři a půl kilogramu. Když na ni concorde najel, roztrhla lamela pneumatiku a její kusy prorazily palivové nádrže. Letecký petrolej začal hořet.
Hlavním problémem bylo, že při opravě byla použita titanová lamela, ač se titan nemá používat jako náhrada za lehčí a měkčí dural nebo ocelové slitiny.
Lamela byla namontována na stroj právě v Paříži a mezi obviněnými jsou i francouzští technici. Společnost Continental chtěla prokázat, že lamela nebyla na vině tragédie a vše padá na hlavu Air France, provozující concordy. [celá zpráva]
Po zveřejnění verdiktu se dá čekat, že Air France, která odškodnila rodiny obětí více než 100 milióny eury, bude zřejmě požadovat po amerických aerolinkách Continental, aby jí část peněz vrátily.