Článek
„Bohužel, oba tankery jsou poškozeny,“ komentoval pro TASS Sergej Staničnyj z Mořského hydrofyzikálního institutu Ruské akademie věd data ze satelitního monitoringu. Únik topného oleje ze ztroskotaných tankerů se podle něj zastavil. „Zbývající nádrže jsou zapečetěny,“ dodal.
Tankery ve špatném technickém stavu, které navíc původně vůbec nebyly určeny pro plavby po otevřeném moři, poškodila o víkendu bouře. Jeden z nich je neovladatelný, druhý najel na mělčinu a rozlomil se.
Ruský prezident Vladimir Putin v neděli nařídil vládě, aby ustavila pracovní skupinu, která se bude zabývat záchrannou operací a zmírněním dopadu úniku ropných látek do moře, uvedl mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov.
Lodě v žalostném stavu. Ruská stínová flotila zanechává ropné skvrny po celém světě
Agentura Reuters připomněla, že Kerčský průliv, který odděluje pevninské Rusko od ukrajinského, Rusy protiprávně anektovaného Krymu, je klíčovou námořní cestou pro vývoz ruského obilí a ropných výrobků.
Z rozlomeného tankeru 212 byla evakuována posádka, jeden její člen zahynul, evakuace druhého tankeru byla právě kvůli špatnému počasí odložena.
Vyšetřovatelé nyní zabavují dokumentaci a provádějí prohlídky ve firmách, jež prováděly technické kontroly ztroskotaných tankerů. Majitelé lodí mají být vyslechnuti.
„Jsou zabaveny dokumenty, jsou prováděny prohlídky a výslechy přístavních pracovníků, studují se zprávy o informování posádek o nouzových povětrnostních podmínkách provozními službami, plánují se výslechy majitelů lodí v Permu a Petrohradu,“ uvádí zpráva.
Před podobnou katastrofou experti kvůli Putinově „stínové flotile“ pašující ruskou ropu už dávno varovali, napsal ještě v neděli polský web Onet. Oba tankery byly vyrobeny ještě v 80. letech minulého století, ovšem jako lodě určené k plavbě po řekách a u pobřeží za klidného počasí, i proto jejich trupy nejspíše v bouři nevydržely. Na tankerech tohoto typu v posledních 30 letech podle statistických údajů zahynulo už 1097 lidí, dodal portál s odvoláním na ruské zdroje.