Článek
Povolení provozovat elektrické koloběžky mají v Madridu tři firmy – Dott, Lime a Tier Mobility. Ty mají ve španělské metropoli až 6000 těchto dopravních prostředků. Na podmínkách provozu se s radnicí dohodly v roce 2023.
„Odebíráme povolení pro firmy, které pronajímají koloběžky v ulicích města,“ uvedl starosta Madridu José Luis Martínez-Almeida podle portálu Gestion. Jako důvod uvedl, že firmy neplnily dohody s radnicí, a to hlavně ohledně zaručení bezpečnosti chodců. Odebrání licencí by se mělo plně projevit během října. „Naší prioritou je bezpečnost obyvatel Madridu,“ řekl starosta.
Radnice také uvedla, že žádné nové povolení pro provozování zápůjček koloběžek nevydá. Podle ní stávající provozovatelé také nedokázali efektivně zabránit jízdám v zakázaných oblastech.
Německé město zakázalo sdílené koloběžky
V madridských ulicích je podle portálu běžné potkávat opuštěné či špatně zaparkované koloběžky. Uživatelé pak často jezdí po chodnících či komunikacích vyhrazených pro chodce.
Problémům s živelným používáním elektrických koloběžek ze strany turistů čelí i další velká města. Některá z nich, například Barcelona, Paříž, Melbourne či Toronto, jejich používání zakázala. V Praze chce magistrát s provozovateli sdílených koloběžek a kol uzavřít prostřednictvím své městské firmy smlouvy. Podle návrhu smlouvy by platili městu za zábor veřejných prostranství a při nedodržování smlouvou stanovených pravidel by jim hrozily smluvní pokuty.