Článek
Most je sice závěsný, ale místo ocelových lan tvoří závěsy betonové konstrukce, uvnitř kterých je ocelová výztuž. Jde o stavební technologii známou jako předpjatý beton, kterou zavedl v 60. letech autor mostu architekt Riccardo Morandi, napsal deník La Repubblica.

Zřícený most v Janově
Právě na tyto závěsy se nyní zaměřuje pozornost janovských vyšetřovatelů. Mají podezření, že více než sto metrů stavby povolilo právě kvůli nim. Podobného názoru jsou i odborníci společnosti Autostrade, nikdo z nich to ale zatím veřejně nepřiznal, podotkl list.

Záznam: V Janově pokračují záchranné práce u zříceného dálničního mostuVideo: AP
„Ukázalo se, že železobetonové závěsy vydrží poměrně málo. Statika takto postaveného mostu přitom záleží především na vlastnostech a stavu závěsů,“ upozornil Antonio Occhiuzzi, ředitel Technologického stavebního institutu. Jak dodal, část závěsů na mostě byla zpevněna, ne ovšem v úseku, který se propadl. Nyní bude podle něj hlavně potřeba zjistit, proč nebyl opraven i zbytek závěsů.
„Technologie vynalezená Morandim, kterou sám používal, se ukázala jako špatná. Systém nefungoval tak, jak byl zamýšlen,“ dodal profesor Antonio Brencich, který na univerzitě v Janově vyučuje stavební inženýrství.
Most byl „špatně koncipován, špatně navržen a patrně i špatně postaven“, řekl Brencich. Odmítl spekulace, že se most zřítil kvůli počasí. „Připisovat zřícení mostu bouřce je čiré šílenství,“ řekl.

Kusy spadlého dálničního mostu v Janově
Závěsy měly být podle listu La Repubblica zcela vyměněny už před dvěma lety, práce ale byly odloženy vzhledem k vysokým nákladům (35 miliónů eur, tedy zhruba 900 miliónů korun) a proto, že podle tehdejších posudků nehrozilo nebezpečí pádu.
Státní zastupitelství v Janově doufá, že ve vyšetřování pomůžou záběry kamer firmy Autostrade umístěné na mostě. Některé byly při pádu zničeny, nahrávky by ale mělo být možné zachránit.